Gran angular

El sector agroalimentari esdevé clúster de referència a Europa

El sector agroalimentari s’està consolidant com un dels més potents a Catalunya, amb un volum de negoci de 38.025 milions d’euros, el 16,28% del PIB del país, segons un estudi realitzat i presentat ahir per Prodeca i ACCIÓ, en el marc del I Fòrum #CatalanFood, que se celebrarà dijous a l’espai Bital de l’Hospitalet de Llobregat.

Les exportacions l’han convertit en un clúster líder a Catalunya i en hub de referència a Europa, amb 9.900 milions d’euros de facturació i un increment del 6,14% durant els primers nous mesos del 2019 en relació amb les xifres de l’any anterior.

“Estem parlant d’un sector amb gairebé 4.000 empreses, 57.400 explotacions agràries i 436 establiments que ocupen al voltant de 165.000 persones”, va explicar Ramon Sentmartí, director gerent de Prodeca. D’altra banda, Catalunya es posiciona com la principal destinació d’inversió estrangera del sector agroalimentari a l’Estat, amb 533 milions d’euros de capital invertit en els darrers cinc anys. “Aquesta xifra representa el 22% de la inversió en capital a tot l’Estat, que ha creat 1.547 llocs de treball a Catalunya, el 25% del total de l’Estat”, va puntualitzar Joan Romero, conseller delegat d’ACCIÓ, que va detallar que els principals països d’origen de les inversions han estat Suïssa, els Estats Units, Alemanya, la Gran Bretanya i el Japó, a través d’empreses com ara Nestlé, Coca-Cola, Amazon Pantry, Carrefour, Ferrero, Bimbo i Haribo.

Romero va destacar que el sector “té un mercat potencial de fins a 400 milions de consumidors a Europa, el Mediterrani i l’Àfrica, en països amb distribució en menys de quaranta-vuit hores des de Catalunya”. El conseller delegat d’ACCIÓ també va explicar que l’agència “té destacades fins a trenta-tres oportunitats internacionals per a les empreses agroalimentàries catalanes, sobretot en temes d’alimentació i productes gurmet”.

Internacionalitzat.

L’activitat exterior s’ha convertit en clau per a l’impuls del sector agroalimentari català en els darrers anys, ja que fins a un 60% de les vendes les fa fora de Catalunya, mentre que un 40% tenen com a destinació el territori de l’Estat. A més, ja són 546 les empreses que compten amb filial a l’estranger, des del Canadà (Torres, Espuña i Damm) fins al Marroc (Borges, Farggi i la Menorquina), passant pel Japó (Espinaler, Madeu) i França (Europastry).

Romero va fer especial incidència en la importància de la tecnologia, que transformarà el sector alimentari amb tècniques com la realitat virtual, que oferirà informació nutricional addicional; la intel·ligència artificial, amb la gestió de magatzems intel·ligents; la impressió 3D i 4D, amb menjars impresos a partir d’ingredients frescos; o la nanotecnologia, amb potenciadors del sabor encapsulats. “Les noves tecnologies obren oportunitats de negoci en àmbits fins ara molt tradicionals com l’agricultura i la ramaderia”, va reconèixer Sentmartí, que va posar Itàlia com un exemple a seguir. “Hem de sumar i complementar esforços entre el sector agrícola, el ramader i la indústria.” D’altra banda, Sentmartí va anunciar la creació d’una nova eina per al sector: EVA (eina de valoració agroalimentària), que Prodeca presentarà a finals de febrer i que oferirà informació sobre oportunitats, reptes i mercats estratègics per als actors del sector i els passos que cal seguir per endinsar-se en cadascun dels àmbits.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.