Gran angular

El consum de ciment cau un 13% al gener

La producció va registrar una davallada del 25% en començar l’any

El mercat del ciment a Catalunya ha començat l’any amb una caiguda del 13% en el consum, amb una mica més de 157.000 tones al mes de gener, mentre que la producció ha mostrat un comportament pitjor, amb una davallada del 25%, tot registrant 180.000 tones, segons informa Ciment Català, la patronal catalana del sector.

En el registre de l’any mòbil, que mesura els dotze darrers mesos, el consum se situa en 2,1 milions de tones i la producció en 3,2 milions, amb una significativa caiguda de les exportacions, que van ser u 22% inferiors respecte de l’any anterior.

Segons s’explica des de Ciment Català, aquesta situació respon, d’una banda, a l’increment de costos en l’energia elèctrica i dels drets d’emissió de CO2, que penalitzen la competitivitat de les empreses catalanes i, per tant, el seu accés als mercats exteriors. D’altra banda, l’atonia del mercat interior provoca que el consum continuï a uns nivells semblants als dels anys seixanta. I això ha estat causat per una ja crònica manca d’inversió en infraestructures. Com recorda Ciment Català, amb dades de la CCOC, la licitació oficial d’obres a Catalunya al 2019 va assolir els 1.947 milions d’euros, una xifra molt inferior encara a la mitjana històrica, uns 3.750 milions anuals en el període 2000-2019.

Més inversió.

El president de Ciment Català, Salvador Fernández Capo, ha reclamat que “cadascuna de les administracions aprovi pressupostos que confirmin un increment de la inversió en obres públiques.” Al seu parer, la licitació mínima i recurrent en infraestructures hauria de ser del 2,2% del PIB, uns 5.400 milions anuals, d’acord amb la mitjana històrica dels principals països europeus. A Catalunya, al 2019, ni tan sols ha arribat a l’1% del PIB. I a això cal afegir-hi el fet que no totes les licitacions s’acaben materialitzant en obres.

Segons el president de la patronal catalana, la indústria del ciment “està preparada per afrontar el proveïment necessari per a la construcció i manteniment d’infraestructures realcionades amb el transport i la mobilitat, amb el tractament dels residus o el sanejament i depuració de l’aigua”, entre altres àmbits. A més, considera que és necessari invertir més per tenir un país més segur i menys vulnerable davant els riscos del canvi climàtic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.