El coronavirus pot fer que Barcelona-El Prat deixi de ser referent en low cost
L’aeroport de Barcelona-El Prat, com informa un estudi d’EAE Business School, és el primer d’Europa en operacions de baix cost i el quinzè del món
Barcelona-El Prat podria perdre la seva posició entre els aeroports del món que capitalitzen més operacions de baix cost, a causa de la crisi generada pel coronavirus. A hores d’ara, és el primer aeroport europeu en aquest segment.
Com afirma Romà Andreu, professor d’EAE Business i autor de l’informe El transport aeri comercial a Espanya i Llatinoamèrica, “davant l’actual situació d’extrema incertesa en el sector degut al coronavirus, algunes de les aerolínies low cost que operen a Barcelona poden estar en risc de desaparèixer i Barcelona podria deixar de ser un referent en aquest sentit.”
En aquests moments, El Prat és l’únic aeroport europeu entre els 15 més importants del món en operacions de baix cost, una classificació que lidera l’aeroport de Kuala Lumpur, a Malaïsia, amb una connectivitat de 150, mentre que Barcelona puntua 74. A Barcelona-El Prat, l’any passat hi van operar 104 companyies, i els operadors low cost van sumar un total del 59,4% de les operacions. Per companyies aèries, a Barcelona-El Prat Vueling va ser el líder amb un 38,6%, segui de Ryanair, 16,20%; Easyjet, 4,5%; Iberia, 4,2% i Lufthansa, 2,5%. La resta de companyies engloben el 34,1% del total. El conglomerat IAG va liderar les operacions amb un 39,9% del total.
A causa de l’actual crisi, i segons les previsions del professor Andreu, la xifra de passatgers dels aeroports espanyols registrada l’any passat podria reduir-se “un 11% en el millor dels casos” aquest any. Val a dir que en el cas dels aeroports catalans, el 2019 hi va haver 55.669.698 passatgers, un 4,6% més que l’any anterior. Barcelona-El Prat absorbeix el 94% dels passatgers a Catalunya. El trànsit de passatgers va créixer l’any passat un 5,1%, fins assolir els 52 milions. El 52,5% del trànsit va connectar amb la UE i Regne Unit, on les destinacions més importants van ser Londres amb un 13% i París amb un 10%, encara que Milà va ser el que més va créixer amb un 11%. Entre les destinacions de fora de la UE, Nova York és el líder amb 9%, amb un creixement d’un 29%.
Pel que fa al trànsit de mercaderies per vies aèries, “l’Estat espanyol no té l’entitat d’altres regions del món”, explica el professor de EAE Business School. Madrid i Catalunya són líders en el territori amb 0,5 milions i gairebé 0,2 milions de tones gestionades respectivament, encara que molt lluny dels líders mundials com Los Angeles amb 2,21 milions de tones o Hong Kong amb 5,12 milions de tones.