Eines

El dia que es va anul·lar el MWC

La cancel·lació del saló va evidenciar que algunes empreses ja havien activat plans de crisi; d’altres, ho van fer aleshores

Hi ha companyies que han enviat 12.000 persones a fer teletreball
L’Institut Cerdà ha acompanyat grans organitzacions en aquest període

El 4 de febrer pas­sat, la firma d’electrònica sud-core­ana LG feia pública la renúncia a par­ti­ci­par en el congrés de mòbils, MWC. Argüia que ante­po­sava la salut dels seus tre­ba­lla­dors i cli­ents davant l’extensió del coro­na­vi­rus. Van seguir els d’Erics­son, Ama­zon, Sony, Intel i Face­book, entre mol­tes altres fir­mes, fins que final­ment l’orga­nit­za­dora de l’esde­ve­ni­ment, GSMA, en va deci­dir la can­cel·lació el dia 12. En aquell moment, no hi havia cap cas posi­tiu ni a Bar­ce­lona, ni a Cata­lu­nya, ni a Espa­nya, per la qual cosa l’allau de deser­ci­ons va donar pàbul a espe­cu­la­ci­ons de tot tipus i teo­ries cons­pi­ra­ti­ves sobre les veri­ta­bles raons de fons. Ara sabem que aque­lles deci­si­ons no eren tan infun­da­des i que les grans com­pa­nyies havien començat a acti­var plans de con­tingència amb una anti­ci­pació i cla­ri­vidència que ni molts governs van demos­trar tenir els dies poste­ri­ors.

Karl E. Weick, pro­fes­sor de la Uni­ver­si­tat de Mic­hi­gan, va defi­nir les cri­sis com “esde­ve­ni­ments de baixa pro­ba­bi­li­tat i alt impacte que ame­na­cen els objec­tius fona­men­tals d’una orga­nit­zació si no es fa res pel que fa al cas”. Més recent­ment, ha fet for­tuna l’expressió “cigne negre” de l’inves­ti­ga­dor Nas­sim Nic­ho­las Taleb, que s’ajusta molt millor al que està suc­ceint amb la covid-19. Diu Taleb que de vega­des pas­sen coses ines­pe­ra­des però d’enorme trans­cendència soci­o­e­conòmica, que no s’havien tin­gut en compte perquè no en teníem l’experiència.

Albert Gir­bal és pro­fes­sor d’IESE i con­sul­tor de l’Ins­ti­tut Cerdà, una fun­dació pri­vada que des de fa una dècada ajuda grans orga­nit­za­ci­ons de casa nos­tra -Aber­tis, Agbar, Naturgy, Ena­gas, Mer­ca­dona, Cai­xa­Bank, Banc­Sa­ba­dell, Seat, Telefònica i ATM- a pre­veure i ges­ti­o­nar situ­a­ci­ons de crisi. “Aquests anys hem fet múlti­ples simu­la­ci­ons cen­tra­des sobre­tot en pro­ble­mes de repu­tació; la pandèmia, tot i que estava a la llista, no l’havíem tre­ba­llat”, reco­neix. Ara bé, Gir­bal diu que està “gra­ta­ment sorprès” de la capa­ci­tat de res­posta que han tin­gut les empre­ses.

Cer­ta­ment, en l’era d’inter­net i les xar­xes soci­als, les empre­ses tenen el focus en les cri­sis de tipus repu­ta­ci­o­nal, és a dir, cri­sis rela­ci­o­na­des amb deficiències en el pro­ducte o ser­vei i denúncies que afec­ten la imatge de marca. La gestió d’aquest tipus de crisi és basa a res­tau­rar la con­fiança de cli­ents, acci­o­nis­tes i proveïdors, per la qual cosa està molt cen­trada en l’exte­rior de l’orga­nit­zació. Una pandèmia és una crisi externa simi­lar a una catàstrofe natu­ral, però d’àmbit glo­bal, i reclama una gestió més enfo­cada cap a l’inte­rior de l’orga­nit­zació, segons explica Koldo Eche­barría, direc­tor gene­ral d’ESADE i pro­fes­sor de direcció gene­ral i estratègia.

Bre­gat en mol­tes cri­sis inter­na­ci­o­nals de tipus huma­ni­tari, Eche­barría asse­gura que una de les claus per afron­tar aquest tipus d’esde­ve­ni­ments és “sin­to­nit­zar ràpida­ment amb la nova rea­li­tat”. En el cas d’ESADE, el direc­tor gene­ral explica que això va pas­sar el dia que es va sus­pen­dre el MWC. Aque­lla jor­nada l’escola de nego­cis va fer un clic men­tal i va entrar en mode con­tingència: “Cal iden­ti­fi­car la missió crítica de l’orga­nit­zació; hi ha coses que s’hau­ran de dei­xar de fer.” En el cas d’ESADE, cal pre­ser­var el man­te­ni­ment de l’edu­cació: de les clas­ses i de totes les acti­vi­tats asso­ci­a­des, com ara les ava­lu­a­ci­ons i els pro­ces­sos d’admissió. Ales­ho­res, es van defi­nir tres esce­na­ris: un de semi­pre­sen­cial, un amb el pro­fes­sor a l’aula i els alum­nes a casa i un amb tot­hom a distància, com ha aca­bat sent. La tran­sició entre els esce­na­ris va ser ràpida i la iden­ti­fi­cació de la tec­no­lo­gia necessària va ser un fac­tor deter­mi­nant perquè la mudança es fes amb èxit, explica Eche­barría en un webi­nar orga­nit­zat per l’escola.

L’Ins­ti­tut Cerdà també es va adap­tar per man­te­nir la seva acti­vi­tat de suport a les empre­ses que ha anat mutant i evo­lu­ci­o­nant amb el temps. Eli­sa­bet Vila­do­miu, res­pon­sa­ble del ser­vei de suport a la gestió de crisi, explica que en un pri­mer moment es va pro­por­ci­o­nar una guia d’actu­ació ràpida per anti­ci­par-se a la pandèmia, i amb la crisi ja en marxa, estan ela­bo­rant but­lle­tins infor­ma­tius amb indi­ca­dors bàsics, dos o tres cops per set­mana, i reu­ni­ons vir­tu­als de vint a vint-i-cinc per­so­nes de totes les orga­nit­za­ci­ons per com­par­tir les experiències: “Hem obser­vat que en aques­tes cir­cumstàncies ajuda molt posar en comú què fan altres empre­ses”, diu.

Vila­do­miu es remunta a finals de gener i prin­ci­pis de febrer -depe­nent de cada orga­nit­zació- per començar el seu relat sobre la pro­ac­ti­vi­tat de les empre­ses en la fase pre­ven­tiva. En el moment previ a la crisi, les empre­ses van tre­ba­llar en dos fronts: d’una banda, per iden­ti­fi­car els pro­ces­sos crítics i les per­so­nes clau que no podien dei­xar d’ope­rar per man­te­nir les acti­vi­tats essen­ci­als; de l’altra, també es van esta­blir actu­a­ci­ons adreçades als proveïdors per evi­tar cai­gu­des.

Ja amb la crisi en marxa, quan les admi­nis­tra­ci­ons van adop­tar mesu­res de con­fi­na­ment, es van imple­men­tar can­vis orga­nit­za­tius a gran escala, que en alguns casos van sig­ni­fi­car adop­tar el tele­tre­ball a un bon nom­bre d’emple­ats: en alguna orga­nit­zació ha impli­cat des­plaçar a casa fins a 12.000 per­so­nes de cop. Això ha estat un repte per als equips de sis­te­mes, però també per al de recur­sos humans: “Es fa un segui­ment del tre­ba­lla­dor a casa, per moti­var-lo, pro­por­ci­o­nar-li eines per afron­tar cada cir­cumstància per­so­nal i for­mació per adqui­rir noves habi­li­tats”, explica Vila­do­miu.

Durant la crisi, el coman­da­ment de l’orga­nit­zació des­cansa en dos equips: en un cas té una funció més ope­ra­tiva (sil­ver) –és el que para el pri­mer cop i està a la trin­xera–, i en l’altre, més estratègica (gold), el que està pen­sant com serà la tor­nada a la nor­ma­li­tat. El lide­ratge és deter­mi­nant: “Les cri­sis recla­men un lide­ratge dife­rent: con­sis­tent, cohe­rent i exem­plar”, asse­nyala Eche­barría.

“Tota crisi és una gran font d’apre­nen­tatge: can­vi­a­ran mol­tes coses”, pre­veu Gir­bal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.