El 53% dels catalans han vist afectats els seus hàbits de consum per la COVID-19
Una enquesta de l’ACC, les incidències s’han relacionat amb serveis que es paguen per quotes, viatges d’oci, entrades per a espectacles o bitllets d’avió
Fins a un 53,5% dels catalans haurien vist afectats els seus hàbits de consum a causa de la COVID-19, relacionada amb serveis que es paguen per quotes, viatges d’oci, entrades per a espectacles o bitllets d’avió, segons assenyala l’informe Impacte de la crisi sanitària per la COVID-19 en els hàbits de consum de la població catalana, elaborat per l’Agència Catalana de Consum (ACC).
Per segments, un 37,3% de les afectacions són en serveis que es paguen per quotes; el 19,3% per viatges d’oci; el 15,8% en entrades per a espectacles i el 12,4% estan relacionades amb bitllets d’avió. Pel que fa a les solucions que s’han proporcionat als afectats, a un 44% se’ls ha tornat els diners totalment o parcial; un 38,4% ha obtingut solucions alternatives, com ara l’ajornament, val o abonament; un 12,9% considera perduts els diners i un 31,7% no ha rebut cap resposta per part de l’empresa.
L’estudi també informa que un 40% considera que ha patit l’augment injustificat del preu d’algun producte o servei que ha comprat durant el confinament, especialment en aliments frescos (43%); productes d’higiene concretaments mascaretes (34,5%), seguit de gels desinfectants per a les mans (21,7%) i guants (12,3%). Val a dir que l’enquesta es va fer abans de la regulació del preu d’aquests productes.
Un 29% dels catalans ha augmentat la despesa en compres físiques, principalment en alimentació fresca i sobretot en supermercats i botigues de proximitat. Per contra, ha disminuït considerablement la compra en hipermercats i en mercats. El 41% ha fet la mateixa despesa que abans del confinament i gairebé un 30% ha augmentat la despesa en compres presencials. Pel que fa a les compres en línia, un 41% ha comprat per internet durant el confinament i, entre aquests, un 5% ho ha fet per primera vegada. Tot i que durant el confinament baixa la proporció de persones que compra en línia (abans del confinament era un 54%), un terç dels que ara hi compren gasten més que abans. El decreixement d’aquest tipus de compra té relació directa amb l’aturada de dos sectors destacats en la compra/contractació en línia: els viatges –especialment la contractació de vols– i els espectacles –compra d’entrades de cinema, per a concerts, teatre, etc.
Hom informa així mateix que el 31,1% ha decidit posposar alguna compra o despesa que tenia prevista abans de la crisi, tot i que, un 46% d’aquest grup afirma que la farà un cop acabi el confinament. Un 7,2% dels enquestats afirma o que l’han enganyat o intentat estafar.
Pel que fa als hàbits de consum post-confinament, l’informe de resultats destaca que la por al contagi pot condicionar decisions de compra. Així, a curt termini un 73% considera que la por a encomanar-se estarà força present en espais d’una forta concentració de persones, com ara concerts, transport públic, esdeveniments esportius o festes populars. Un 42% dels enquestats afirma que anirà de vacances aquest estiu, tot i que el 15% canviarà els plans previstos inicialment.