Educació

El pla de retorn a l’escola de Celaá indigna la Generalitat

El ministeri avança una proposta abans de la reunió amb els consellers

Torra i Bargalló recorden que Educació té les competències i que és la que ha de programar el nou curs

La Gene­ra­li­tat va mos­trar ahir el seu males­tar amb el Minis­teri d’Edu­cació i For­mació Pro­fes­si­o­nal, que va fer pública la pro­posta que pre­sen­tarà avui als con­se­llers en la quarta con­ferència sec­to­rial d’edu­cació en estat d’alarma. Es tracta d’una pro­posta que encara no s’ha deba­tut i que és molt dife­rent del pla de reo­ber­tura dels cen­tres edu­ca­tius apro­vat per la Gene­ra­li­tat. El con­se­ller d’Edu­cació, Josep Bar­galló, i el pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat, Quim Torra, van recor­dar que les com­petències en edu­cació són de la Gene­ra­li­tat, que deci­dirà com s’abor­darà el curs.

La pro­posta que pre­sen­tarà avui el minis­teri es fa amb la idea, com en les con­ferències sec­to­ri­als ante­ri­ors, que es con­sensuï una estratègia comuna, en aquest cas per abor­dar el curs vinent. I plan­teja can­vis nota­bles res­pecte del que havia pro­po­sat fins ara i del pla de reo­ber­tura apro­vat per la Gene­ra­li­tat. El minis­teri no tenia encara res deci­dit sobre la tor­nada al setem­bre, però Celaá havia apun­tat unes clas­ses de 15 alum­nes com a màxim per la neces­si­tat de man­te­nir la distància de dos metres. Per aquest motiu s’ins­tava a apro­fi­tar tots els espais pos­si­bles, com ara bibli­o­te­ques i gim­na­sos.

El minis­teri pre­sen­tarà avui una pro­posta ben dife­rent: 15 o 20 alum­nes per aula de P3 a quart de primària en què no s’hau­ran de man­te­nir les distàncies perquè es con­si­de­ra­ran grups de con­vivència esta­ble, i la mas­ca­reta només s’haurà d’usar si se surt d’aquest grup. En els cur­sos supe­ri­ors els espais es reor­ga­nit­za­ran de manera que hi hagi una sepa­ració mínima de metre i mig entre tau­les, i no es con­creta el màxim d’estu­di­ants per aula. La mas­ca­reta s’usarà quan no es pugui man­te­nir la distància. La pro­posta arriba després de cons­ta­tar que només un 1,37% de casos de Covid-19 s’han donat en menors de 19 anys.

El Depar­ta­ment d’Edu­cació ha ela­bo­rat un pla per al curs vinent amb un màxim de 13 alum­nes de primària i 15 de secundària per aula, la qual cosa obliga a bus­car nous espais, fins i tot fora del cen­tre, i a con­trac­tar nou pro­fes­so­rat en un volum que encara no s’ha con­cre­tat. Bar­galló va recor­dar ahir que “el minis­teri no té cap capa­ci­tat nor­ma­tiva sobre tot això, ni amb estat d’alarma i encara menys sense, i el curs 2020/21 el pro­gra­ma­rem des de les nos­tres com­petències sanitàries i edu­ca­ti­ves i escol­tant el món local, la comu­ni­tat edu­ca­tiva i els experts en salut pública”. Torra es va expres­sar en uns ter­mes molt simi­lars.

LA FRASE

La senyora ministra oblida que les competències són de la Generalitat de Catalunya
Quim Torra
President de la Generalitat

LA XIFRA

20
alumnes
tindran les aules de P3 a 4t com a màxim, sense que calgui mantenir distàncies, segons vol el ministeri.

Els docents se senten desbordats

Rosa M. Bravo

Els docents, especialment els de la concertada, afirmen haver-se sentit desbordats per l’ensenyament a distància. Així ho recull un informe elaborat pel grup Globalització, Educació i Polítiques Socials de la Universitat Autònoma de Barcelona. A Fer de docent en un context inèdit les sociòlogues Aina Tarabini i Judith Jacovkis plantegen que els centres concertats van adoptar mesures de docència virtual de manera immediata, mentre que els públics durant el primer mes “encara no tenien clares quines serien les prioritats del Departament d’Educació i estaven en espera d’una definició de la situació”. Això va motivar que un 81% dels docents de la concertada se sentissin desbordat, un sentiment que ha manifestat un 63% dels de la pública. La sensació de desbordament és major quan l’estatus social i econòmic de l’alumnat és alt per la major càrrega de treball i de pressió de les famílies. S’han sentit més desbordats a infantil i primària que a secundària, probablement perquè les edats més baixes necessiten més acompanyament pedagògic i emocional.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.