Opinió

Aerolínies i sostenibilitat: algunes propostes

La sostenibilitat no només s’ha de considerar com un avantatge competitiu, sinó també com una oportunitat per millorar el bon govern i la col·laboració. Les aerolínies i els organismes reguladors haurien de treballar junts per reconstruir el sector turístic i contribuir així a la seva recuperació

En els darrers anys, moltes empreses han modificat les seves estratègies comercials per tal de tenir en compte les seves repercussions socials i ambientals. Aquest nou eix s’ha convertit en un avantatge competitiu a mesura que més consumidors exigeixen un major enfocament cap a la sostenibilitat.

Algunes aerolínies han adoptat iniciatives per mitigar els efectes ambientals, a través d’activitats de reducció de la contaminació atmosfèrica i acústica. El nostre equip, compost per viatgers àvids i defensors de la sostenibilitat, es va associar amb una aerolínia local de baix cost com a part d’un projecte de consultoria amb EADA Business School. El nostre objectiu era salvar la bretxa entre la sostenibilitat i l’aviació mitjançant un ampli pla de treball de cinc anys.

La nostra investigació se centra en les oportunitats de creixement viable per al sector de les aerolínies. No obstant això, l’aparició sobtada de la pandèmia de la covid-19 ha plantejat nous reptes de futur. Les restriccions i prohibicions de viatjar han paralitzat el turisme i les operacions de les companyies. El futur de l’aviació presenta, per tant, inestabilitat financera i incertesa general. Segons l’Associació de Transport Aeri Internacional, no s’espera una recuperació de les xifres anteriors a la covid-19 fins al 2023.

La pandèmia incrementa les exigències dels consumidors respecte a la seguretat i el compliment de les normes a mesura que ens adaptem a la “nova normalitat”. En aquest sentit, i en un món cada cop més connectat, el sector turístic té el potencial d’elevar els estàndards i impactar en altres sectors.

Els resultats de la nostra enquesta demostren que hi ha marge de millora pel que fa al coneixement de les iniciatives ambientals per part dels consumidors. No aprofitar aquesta oportunitat implicaria que els viatgers no poguessin participar en activitats de sostenibilitat, com ara la compensació de les emissions de carboni o els esforços de gestió dels residus dels vols. Les companyies aèries, per tant, es veuen obligades a millorar les seves polítiques de comunicació sobre això.

El nostre equip recomana també la recopilació de dades en tota la cadena de subministrament per tal de preveure tendències, identificar les oportunitats de reducció i establir una línia de base per a l’anàlisi futura. És responsabilitat de la direcció implementar un pla de sostenibilitat a tota l’organització i fomentar la participació dels empleats.

Observem que tan sols un grapat d’aerolínies van publicar els seus propis informes de sostenibilitat. Aquest document és una plataforma clau per comunicar els valors i les estratègies fonamentals. El nostre equip ha desenvolupat un informe de sostenibilitat visual com a eina per augmentar el nivell de transparència i responsabilitat de cada aerolínia.

Basant-nos en la nostra anàlisi de múltiples aerolínies, l’equip ha identificat també importants oportunitats d’inversió en noves tecnologies per reduir els costos a llarg termini. La tecnologia contribueix a la creació d’una estratègia eficaç de gestió de residus. Cal fomentar també un medi ambient sense paper i un canvi a materials ecològics per minimitzar els impactes ambientals negatius. Aquestes iniciatives també s’apliquen a les oficines corporatives i als aeroports.

La inversió en biocombustibles i en aeronaus més eficients en relació amb el consum de combustible és un altre suggeriment que animem a aplicar, tot i que requereix finançament addicional. Fins que això no arribi, les aerolínies poden anar desmantellant les velles aeronaus amb altes taxes d’emissió de carboni per tal de millorar la qualitat de l’aire.

Una altra inversió significativa seria finançar una cadena de subministrament verda per millorar les relacions amb els proveïdors. L’establiment d’un codi de conducta milloraria els estàndards de sostenibilitat i el rendiment tant per al client com per al proveïdor.

La sostenibilitat no només s’ha de considerar com un avantatge competitiu, sinó també com una oportunitat per millorar el bon govern i la col·laboració. Les aerolínies i els organismes reguladors haurien de treballar junts per reconstruir el sector turístic i contribuir així a la seva recuperació. A mesura que la indústria de l’aviació vagi millorant, serà el moment ideal per integrar les iniciatives suggerides que permetin l’accés a la “nova normalitat”.

La sostenibilitat és multifacètica i incorpora el medi ambient, la societat i la tecnologia. Integrant aquestes dimensions en les estratègies corporatives, les aerolínies poden aprofitar l’oportunitat necessària per avançar. Som optimistes, però cal un fort compromís amb la innovació sostenible.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.