Bateries al lloc de Nissan
Si es confirmés seria, sens dubte, una bona notícia que un fabricant de bateries d’automòbil s’instal·lés a l’actual factoria de Nissan. Foment del Treball es va afanyar a comunicar-ho l’endemà mateix del cessament de la consellera Chacón i ella mateixa ho va celebrar amb un tuit. No fos cas que els mèrits se’ls endugués el nou conseller acabat d’aterrar. Però no calia patir. L’Honorable Ramon Tremosa aprofitava la seva primera intervenció pública per criticar el vicepresident del govern, Pere Aragonès. Deu ser veritat que li han dit que miri de fer-li ombra.
Però tornant al relleu de Nissan, serà una bona notícia primer que es mantingui l’ús industrial d’aquest cobejable espai. Recordem que quan Seat se’n va anar a Martorell, al Consorci van primar els interessos immobiliaris particulars per damunt de l’interès industrial general, i els terrenys es van fragmentar en usos logístics i similars. És bo que Barcelona mantingui una gran zona industrial al terme municipal i en un emplaçament tan privilegiat. Moltes coses han canviat en aquests prop de trenta anys que fa que Seat es va traslladar. Un d’aquests canvis és la valoració de la indústria, que abans se’n volia poca i ben lluny. La crisi de la covid encara ha fet més evident les limitacions de basar-se massa en els serveis turístics. Resulta molt adequat apostar per les bateries, que afavoriran la competitivitat de la nostra indústria de transport. Tenint en compte que l’element que determinarà la competitivitat dels fabricants d’automòbils seran les bateries -autonomia, rapidesa de càrrega, durada-, seria un gran avenç disposar a casa nostra d’un fabricant competitiu amb els estàndards europeus. Tesla va anunciar que crearia la seva pròpia planta a Berlín, que no és pas dels llocs més barats d’Europa. Per tant, una planta de bateries pot ser aquí almenys igual de viable que a la capital alemanya.
Per acabar, un altre dels possibles candidats a ocupar els terrenys sembla que pot ser un fabricant d’autobusos elèctrics, transport molt més implantat a la Xina que no pas a Europa. I ja no diguem a Barcelona, on entre Enagás i Naturgy han aconseguit que bona part de la renovació de la flota s’hagi fet amb vehicles moguts amb gas natural. Si tenim un fabricant a casa nostra potent, segur que tindrà moltes oportunitats, tant aquí com arreu d’Europa. Esperem que tot plegat es confirmi i que els sindicats perdin la por que entri un nou operador, perquè es tracta de ser viable amb els estàndards salarials, organitzatius i de seguretat d’Europa.