Gran angular

Fira Barcelona reivindica la presencialitat

La institució aposta per salons híbrids que no siguin només digitals

Fira Barcelona tancarà el 2020 com un dels pitjors exercicis de la seva història recent. Des del mes de febrer que es va cancel·lar el Mobile World Congress (MWC), la Fira va tancar portes, va presentar un ERTO per a la totalitat de la plantilla i no van tornar a reiniciar l’activitat, amb assistència física, fins a mitjans de setembre, amb la unió de dos esdeveniments, BizBarcelona i el Saló de l’Ocupació agrupades en una de sola i amb el 90% d’assistents provinents de Barcelona i l’àrea metropolitana.

Les limitacions de mobilitat internacional arran de la crisi de la covid-19 han obligat a ajornar tots els salons internacionals, així que les convocatòries d’enguany del MWC, ISE, Expo Global/Seafood Processing Global, entre d’altres han quedat emplaçades per al 2021, amb l’esperança que la pandèmia doni una treva.

Tot i que el director de la institució, Constantí Serrallonga, no vol donar dades exactes de la davallada d’ingressos fins que no acabi l’any, reconeix que ha estat un any difícil, però que no tem per la continuïtat de Fira Barcelona. “Després de tants anys de creixement, som una institució sòlida per aguantar els efectes de la pandèmia”, va dir Serrallonga en la presentació del BiZBarcelona.

Per pal·liar aquest cop i poder acompanyar els sectors industrials en un exercici atípic, per primer cop en la història de l’organització firal han apostat per fer edicions exclusivament digitals, com la Valmont Barcelona Bridal Fashion Week, amb 24 desfilades i quasi 100 marques, la Fira del llibre Liber i l’Smart City.

Però tot i les bones intencions i la impossibilitat lligada a la pandèmia de fer-ho d’una altra manera, la fira digital, en exclusiva, no està en els plans de Fira Barcelona. “Estem convençuts que el model de presència física és un model guanyador. Una fira presencial, ben estructurada, amb bons expositors i amb oferta i demanda és garantia d’èxit, és generar contactes, és iniciar negocis o tancar-ne”, explica Serrallonga. De fet, en un certamen com la Bridal Week es generen el 70% de les vendes del sector durant la fira, o en els tres dies del MWC, els expositors fan contactes i negocis que els requeririen més de sis mesos. “En els sectors més globals un espai físic és molt eficient, és difícil substituir-lo per una fira digital”, afegeix.

Malgrat l’al·legat per mantenir el negoci de la fira física, Serrallonga reconeix que no renuncien al complement que aporten les fires digitals. “Mentre no en puguem fer de presencials, el model híbrid o només digital haurà de ser el format, i no podem obviar que l’apartat digital ha vingut per quedar-se. La pandèmia ha suposat un punt d’inflexió”, diu.

Millor físic.

Fins i tot un certamen tan tecnològic com el Mobile World Congress prefereix mantenir el model físic. El president de l’associació GSMA, organitzadora del Mobile World Congress de Barcelona, John Hoffman ho va explicar en la roda de premsa en què va anunciar que l’ajornaven per al mes de juny del 2021, quatre mesos després del que s’havia previst inicialment.“Vam ser una de les primeres víctimes d’aquesta pandèmia, vam poder atraure molta gent en els nostres esdeveniments digitals, però no és el mateix, ho volem fer en persona”, va destacar Hoffman.

Si la pandèmia ho permet, l’any 2021 hauria de servir per recuperar l’activitat perduda enguany.

LES XIFRES

3
certàmens
exclusivament digitals ha previst Fira Barcelona per al 2020.
400
empleats
s’han hagut d’acollir a l’ERTO presentat per Fira Barcelona.
220 M€
d’ingressos
va registrar Fira Barcelona el 2019, un 15% superior a les dades del 2017, any comparable per motius del calendari firal.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.