Fira Barcelona reivindica la presencialitat
La institució aposta per salons híbrids que no siguin només digitals
Fira Barcelona tancarà el 2020 com un dels pitjors exercicis de la seva història recent. Des del mes de febrer que es va cancel·lar el Mobile World Congress (MWC), la Fira va tancar portes, va presentar un ERTO per a la totalitat de la plantilla i no van tornar a reiniciar l’activitat, amb assistència física, fins a mitjans de setembre, amb la unió de dos esdeveniments, BizBarcelona i el Saló de l’Ocupació agrupades en una de sola i amb el 90% d’assistents provinents de Barcelona i l’àrea metropolitana.
Les limitacions de mobilitat internacional arran de la crisi de la covid-19 han obligat a ajornar tots els salons internacionals, així que les convocatòries d’enguany del MWC, ISE, Expo Global/Seafood Processing Global, entre d’altres han quedat emplaçades per al 2021, amb l’esperança que la pandèmia doni una treva.
Tot i que el director de la institució, Constantí Serrallonga, no vol donar dades exactes de la davallada d’ingressos fins que no acabi l’any, reconeix que ha estat un any difícil, però que no tem per la continuïtat de Fira Barcelona. “Després de tants anys de creixement, som una institució sòlida per aguantar els efectes de la pandèmia”, va dir Serrallonga en la presentació del BiZBarcelona.
Per pal·liar aquest cop i poder acompanyar els sectors industrials en un exercici atípic, per primer cop en la història de l’organització firal han apostat per fer edicions exclusivament digitals, com la Valmont Barcelona Bridal Fashion Week, amb 24 desfilades i quasi 100 marques, la Fira del llibre Liber i l’Smart City.
Però tot i les bones intencions i la impossibilitat lligada a la pandèmia de fer-ho d’una altra manera, la fira digital, en exclusiva, no està en els plans de Fira Barcelona. “Estem convençuts que el model de presència física és un model guanyador. Una fira presencial, ben estructurada, amb bons expositors i amb oferta i demanda és garantia d’èxit, és generar contactes, és iniciar negocis o tancar-ne”, explica Serrallonga. De fet, en un certamen com la Bridal Week es generen el 70% de les vendes del sector durant la fira, o en els tres dies del MWC, els expositors fan contactes i negocis que els requeririen més de sis mesos. “En els sectors més globals un espai físic és molt eficient, és difícil substituir-lo per una fira digital”, afegeix.
Malgrat l’al·legat per mantenir el negoci de la fira física, Serrallonga reconeix que no renuncien al complement que aporten les fires digitals. “Mentre no en puguem fer de presencials, el model híbrid o només digital haurà de ser el format, i no podem obviar que l’apartat digital ha vingut per quedar-se. La pandèmia ha suposat un punt d’inflexió”, diu.
Millor físic.
Si la pandèmia ho permet, l’any 2021 hauria de servir per recuperar l’activitat perduda enguany.