Retards de tres mesos en els subsidis d’atur del Sepe
El servei d’ocupació estatal no paga les prestacions als barcelonins que la van demanar des de l’agost
L’alça de la desocupació, les mesures sanitàries i la falta de personal col·lapsen l’atenció
El Servei Públic d’Ocupació Estatal (Sepe) acumula tres mesos de retard en el reconeixement de l’atur a la demarcació de Barcelona, fins al punt que no ha abonat la prestació als desocupats que la van demanar abans del 12 d’agost. Segons informació recollida per l’ACN, aquest mes, doncs, només cobraran el subsidi els aturats que van presentar la presol·licitud abans d’aquell dia.
El col·lapse en el servei ja es va deixar sentir en el cas dels expedients de regulació temporal d’ocupació (ERTO), que es van disparar durant el confinament, de manera que mesos mes tard molts afectats encara no havien percebut la prestació. Ara, l’organisme ha decidit “equiparar el retard” de tots dos processos i dedicar més personal als ERTO, dels quals encara n’hi ha pendent una gran quantitat, ja que en la primera onada en van quedar fora del sistema un 70% del total. En aquest col·lapse hi influeixen l’atur ingent i les mesures restrictives de l’aforament imposades per evitar contagis, però sobretot la falta de personal assignat pel Ministeri de Treball.
Una treballadora del Sepe que es dedica a capitalització, és a dir, al pagament únic de l’atur, definia ahir el bloqueig: “Ve una persona que demana la capitalització i a l’hora de mecanitzar-ho resulta que no té prestació perquè no li han reconegut encara que la va sol·licitar a finals d’agost.” “Tinc fins a 20 expedients esperant que es reconegui la prestació”, va declarar a l’ACN Margarita Rico, representant de CCOO al Sepe de Barcelona.
Hi ha algun cas puntual de persones que se n’han sortit per cobrar l’atur tot hi haver-lo sol·licitat a partir de l’agost, i ha estat perquè han pogut aconseguir una de les poques desenes de cites prèvies que es donen per a l’atenció a les oficines o han fet el registre a través de la seu electrònica. Segons fonts sindicals, aquestes vies les utilitza molt poca gent perquè, en el primer cas, no hi ha gaires cites disponibles, i, en el segon, perquè cal tenir una identificació digital en regla i és un procediment “més complicat”. Algunes fonts també denunciaven ahir que s’ha generat un cert “mercat negre” de cites prèvies, en el qual qui en vol aconseguir ha d’abonar una certa quantitat a un intermediari.
El ministeri dirigit per Yolanda Díaz assegura que l’organisme treballa “intensament” perquè es redueixi el temps de reconeixement de la prestació i augura que la gestió s’agilitarà durant aquest mes de novembre perquè “s’han adoptat mesures de reforç” i demarcacions amb menys càrrega de feina donen suport als territoris que tenen més pressió.
100 persones de reforç
Concretament, el servei disposa de 100 funcionaris de vuit territoris espanyols que estan ajudant a tramitar les prestacions d’atur dels barcelonins. Així s’espera desfer el coll d’ampolla i assumir aquesta feina i les incidències dels ERTO abans de finals d’any. Però segons els sindicats, que recorden que la plantilla ja anava forçada d’abans, “els treballadors creuen que no acabaran mai” i, segons denuncia la portaveu de CCOO, pateixen “un nivell d’estrès increïble”. Entre les anomalies hi ha el fet que els que teletreballen ho fan amb ordinador propi i assumeixen els costos de la línia de telèfon i el wifi.