El vessant puixant de la imatge
El sector audiovisual vinculat a la publicitat té un gran potencial
Dins l’univers d’aquest macrosector que és l’audiovisual, com més va més pes hi té el segment d’empreses vinculades a la comunicació, la publicitat i els esdeveniments, un àmbit que, com s’apunta en l’estudi El sector audiovisual a Catalunya, elaborat pel Clúster Audiovisual de Catalunya i Acció, té un gran potencial per ser un tractor de la globalitat del sector, si s’exploten les possibilitats que puguin aparèixer, amb el benentès que molt sovint caldrà moure’s amb intel·ligència als mercats internacionals per establir aliances.
Estem parlant d’un sector que arriba a generar un negoci de fins a 2.414 milions d’euros, aplega 656 empreses i dona feina a 9.254 treballadors. La seva cadena de valor és un ric ecosistema que inclou des d’agències creatives de publicitat i agències de comunicació fins a productores audiovisuals i de serveis a la producció. Hi trobem grans empreses d’abast mundial i potents actors locals, però també pimes molt competitives que malden per conservar el seu espai de creixement, sempre atents als canvis tecnològics i a les contínues mutacions de la tecnologia.
De fet, a l’hora d’intentar descriure els trets definidors del sector, sovint apareix el mot “atomització”, en el sentit que l’empra Ramon Arteman, CEO de Metropolitana, dedicada a la postproducció per a publicitat, amb estudis a Barcelona i Madrid: “En els darrers anys, tant pel que fa als equips tècnics com al programari necessari per a la producció en 3D, hi ha hagut un procés de democratització, ja que no és necessari esmerçar grans recursos per establir-se, i això ens ha dut a un entorn d’atomització, amb petits estudis i professionals independents.” Tot i l’anomenada assolida, i que l’empresa, amb 20 professionals, es pot considerar un jugador potent al sector, Arteman indica: “La mida és una cosa que ens preocupa, perquè, tot i que dona agilitat, ens caldria ser més potents per poder competir a escala mundial. Cal pensar que els referents europeus, contra els quals de vegades competim, són empreses de 2.000 persones.” Arteman afirma: “Segons quins projectes no ens arribarien, per la mida, i els fem per la qualitat que podem exhibir.”
Bakery és una empresa que s’ha especialitzat en el treball dels valors de marca. El seu executive content director, Carlos Sánchez-Llibre, diu: “Durant la pandèmia hem vist com moltes empreses no sabien què comunicar, mentre que d’altres han tingut coses a dir, a banda del producte, i la comunicació audiovisual n’ha estat el vehicle.” Sánchez-Llibre insisteix que “la covid-19 ha incrementat molt els projectes audiovisuals, les marquen perceben que la gent roman més a casa, i està més pendent de les xarxes”. En aquest sentit, ha pogut constatar que “les marques s’adonen que a les xarxes se les ha de dotar de contingut des de l’audiovisual, per la seva capacitat de penetració emocional”. A més a més, en l’estranya realitat que ha determinat el virus, “es treballa més amb professionals d’arreu del món, i això gràcies als avenços tecnològics. El canvi de paradigma ha estat brutal, tant des del cantó dels clients com des del dels proveïdors”.
Per a Quim Vañó, cap de màrqueting d’EGM, companyia de serveis integrals per a la comunicació visual, “és clar que anem cap a un món en què la comunicació audiovisual esdevindrà imprescindible per a les marques, i el vídeo i la imatge virtual deixaran molt enrere la fotografia”.
Una altra tendència que observa és que s’estreny la relació qualitat-preu: “Ara els clients no tenen grans pressupostos, però ens obliguen a assolir la qualitat màxima.” A EGM també han experimentat el treball en equips multinacionals, com Marc Virgili, responsable de la divisió de continguts digitals, diu: “El fet de treballar en 3D ens dona peu a treballar en equip amb empreses i professionals d’arreu.” Per a Quim Vañó, el 2021 ha de ser un any de represa accelerada: “A banda de l’increment dels treballs audiovisuals adreçats a les xarxes, un fenomen que ha de créixer molt més, amb la irrupció de nous canals com Instagram, és clar que qui té una xarxa física de venda necessitarà comunicar després d’aquests mesos de recolliment, i sortirà com un llop.”