FMW, el motor de la família empresària
Els pilars de l’empresa familiar són un negoci sòlid i una família unida. La covid-19 dificulta en molts casos el primer i posa a prova el segon. La família unida requereix un bon motor, i el millor és l’FMW, és a dir, de la Família, la Missió, la Visió i els Valors. Poden semblar una ximpleria, però són el que defineix la família empresària, diferenciant-la de la resta; es reflecteixen en els de l’empresa i acaben determinant la continuïtat de la família empresària en moments com els actuals. I dic continuïtat de la família empresària perquè potser el més convenient és vendre o tancar l’actual per encetar-ne una de nova. Els fundadors són determinants en la seva configuració, però han d’actualitzar-se a cada generació; perquè el món canvia. Per determinar-los cal respondre a qüestions com ara: què significa l’empresa familiar per a cada un? Què se n’espera? Què s’està disposat a donar-li? Per què es vol ser accionista?
La missió.
La visió.
Els valors.
Debatre amb la següent generació, i amb els afegits, el futur, la missió, la visió i els valors pot requerir temps, però és una oportunitat per aclarir i en el seu cas enfortir la vinculació amb l’empresa i el seu futur. Han de connectar emocionalment amb tots els integrants de la família empresària, i per això és necessari que participin en la seva elaboració i revisió. I en aquests moments pot ser imprescindible i una gran oportunitat per implicar-hi la següent generació.