Gran angular

L’arròs com a eina ambiental

La recerca de substituts del plàstic ha anat a maridar amb la nova consciència d’estimular l’economia circular. Un exemple modèlic és Oryzite, un nou material creat a partir de la clofolla d’arròs que assoleix el doble objectiu de reduir costos de producció i fer minvar la petjada sobre el medi ambient.

El projecte, que ha necessitat deu anys perquè ja es pugui considerar que té un atractiu evident per al mercat, és una iniciativa conjunta de la Cambra Arrossera del Montsià i l’emprenedor Iban Ganduxé, que primer va aplicar aquest subproducte a la seva pròpia empresa de termoplàstics d’automoció, però que de seguida va veure que es podria obrir un ampli ventall de possibilitats, en àmbits com la logística, l’automòbil, el mobiliari, el packaging i el tèxtil. Com diu, “ja fa temps que s’estudien les possibilitats de la clofolla de l’arròs, es valorava utilitzar-la com a pèl·let, però deixava massa cendra i el poder calorífic era escàs; d’altres feien una barreja prèvia amb plàstic, però això tenia efectes abrasius sobre la maquinària i no es contrarestava l’efecte de la humitat de la clofolla.” En canvi, “aquesta solució resol aquests problemes i permet al client fer fórmules en què el component Oryzite pot anar del 5 al 80%, sense la necessitat de fer canvis en els seus processos productius”. Amb aquest subproducte de l’arròs, queda clar que reduir els gasos amb efecte d’hivernacle és una equació d’estalvi de costos, perquè es redueix el temps de fabricació i la temperatura, és a dir, la despesa energètica. Com diu Ganduxé, “sense una reducció de costos no tindria sentit introduir en el mercat un producte com Oryzite, que pot assolir estalvis d’entre el 15 i el 35%.” Envasos, bosses, palets, peces d’automoció, parcs infantils, etc. Un devessall de possibilitats que han despertat l’interès de fins a setanta-quatre empreses, en un 80% del mercat local, entre les quals s’inclouen noms de referència com ara Seat, Roca, Nupik, Novsus, Zanini i Mosser.

L’aspiració d’Oryzite, que ja està en trànsit d’esdevenir empresa autònoma de la Cambra Arrossera del Montsià, és exportar la tecnologia a les regions arrosseres d’arreu del món: “Aquest ha de ser el model del negoci, implementar Oryzite en sectors arrossers de tot el món, i per això ja ens hem posat en contacte amb productors dels EUA perquè es produeixi allà, i volem fer el mateix amb arrosseres d’altres llocs. No tindria sentit, si volem reduir la petjada de carboni, fabricar-lo aquí per dur-lo allà.”

Oryzite donarà pas a nous projectes disruptius, com Oryzam, un substitut de l’adob químic que s’aplicarà en agricultura ecològica, i que també procedeix d’un subproducte de l’arròs, que, a més de l’argument sostenible, augmenta el rendiment de la planta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.