Gran angular

A les botigues passen coses

Hi ha un mantra que s’ha anat repetint darrerament com l’all i és que el comerç urbà s’ha de digitalitzar.

Aquesta necessitat imperant de no estar d’esquena a la tecnologia necessita una inversió a la qual molts comerços petits, de barri, no tenen capacitat –ni financera ni de recursos humans– d’assumir. I més encara en un context com l’actual, en què s’han vist obligats a aturar la seva activitat, la qual cosa ha afegit més pressió als altres desafiaments que ja tenien, com el model comercial de les grans superfícies, les franquícies i els alts volums de marges petits, a banda d’una forta crisi econòmica i de canvi d’hàbits, fruit de la pandèmia. Durant el 2020, el comerç de Barcelona va patir un descens del -8,4% del teixit empresarial i va registrar una reducció de 5.000 llocs de treball. Així que l’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa i la Direcció de Comerç, i CTecno juntament amb Cor Eixample, han engegat el nou Laboratori de Comerç de Nova Generació, el BCNRetailLab, per donar un nou impuls als comerços. El projecte pilot es fa sobre quatre comerços mitjançant el desplegament de tecnologies amb capacitat transformadora. “BCNRetailLab busca estendre els beneficis del paradigma digital a l’entorn físic amb qüestions com ara el monitoratge de dades dels usuaris”, explica Anna Majó, directora de projectes d’innovació empresarial de Barcelona Activa, que afegeix: “Està molt bé que el comerç es digitalitzi, però nosaltres tenim un model de ciutat basat en el comerç de carrer que revitalitza els nostres barris i volem que la reactivació del comerç no s’oblidi aquesta particularitat.”

La iniciativa planteja, doncs, que una firma TIC aporti solucions a aquest repte a què s’enfronta no només el comerç urbà de Barcelona, sinó el de tot el món. Després d’un exigent procés de selecció, la catalana Beabloo, que casualment es va incubar a Barcelona Activa té la gran missió d’incorporar tecnologia innovadora en comerços de barri tradicionals per fer que a dins hi passin coses i sobretot perquè entrin els consumidors i les facin rendibles.

Floristeria Navarro és un dels quatre comerços que participa en el projecte pilot. Sylvia Navarro, tercera generació al capdavant de la botiga, explica que tot i que sempre han apostat per les noves tecnologies són conscients que toca fer un pas més. “Per seguir tenint sentit hem de garantir que l’usuari tingui una experiència quan ve a casa nostra,ja que si no no podem competir amb les grans plataformes en línia”, diu. Tot i que encara estan a les beceroles, Navarro explica que per aconseguir-ho, Beabloo els ha plantejat començar a monitorar el comportament de la gent quan entra a la seva botiga.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.