L’oli d’oliva, amb segell d’autenticació
Es crea un mètode per verificar origen, varietat i adulteracions del producte
Un consorci català ha desenvolupat un sistema per verificar l’origen i la varietat de l’oli d’oliva. La iniciativa forma part del projecte Autenfood, que lidera la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC) i en el qual participen el grup de recerca en Lípids i Compostos Bioactius (LiBiFOOD) de la Universitat de Barcelona i diverses empreses catalanes del sector de l’alimentació.
L’objectiu del projecte és garantir la seguretat i l’autenticitat de productes agroalimentaris catalans, millorant la detecció del frau. “Malauradament, donat el seu valor gastronòmic i nutricional, l’oli d’oliva té associat un elevat risc de frau. Per aquest motiu, és important trobar fórmules que permetin controlar, detectar i reduir situacions enganyoses com ara possibles adulteracions fruit de barreges amb altres olis, al mateix temps que també es verifica la varietat de l’oli i el seu origen geogràfic”, explica Antoni Galceran, responsable sectorial de l’oli d’oliva FCAC.
El projecte, que s’emmarca en la Comunitat RIS3CAT Innoàpat, impulsada per ACCIÓ i coordinada per l’IRTA, ha tingut una durada de tres anys durant els quals s’han analitzat diferents paràmetres, en funció de cada objectiu de verificació. En total, han estat estudiades 400 mostres de les cinc denominacions d’origen d’oli d’oliva que existeixen a Catalunya, procedents de diverses zones productores.
Totes les dades obtingudes i avaluades a través de tècniques estadístiques avançades han permès identificar perfils dels compostos que poden ser utilitzats com a “empremtes dactilars” dels olis autèntics.
Eina de treball.
A Catalunya hi ha un total de 347 empreses productores d’oli d’oliva, que facturen globalment 800 milions d’euros, segons dades d’ACCIÓ i Prodeca.