La meditació es troba a l’horitzó
Mal Pelo presenta una “constel·lació” a Barcelona arran de la seva relectura de les partitures de Bach
Mal Pelo completa el seu viatge per la partitura de Johann Sebastian Bach amb Highlands. És la culminació d’una recerca que va començar amb un solo (Bach) el 2004 i que tindria una continuïtat en les seves On Goldberg Variations / Variations (TNC, 2019). L’any passat, al Museu Marítim, dins del Grec van signar un treball, Inventions, que ja plantejava una indagació amb la música en directe i en espais no convencionals, amb unes voltes que respiraven la tonalitat més religiosa de Bach. L’aventura es va repetir al Temporada Alta (a Sant Pere de Galligants). Mal Pelo (María Muñoz i Pep Ramis) entén que la recerca de la veritat sol ser des de la soledat i fent preguntes al Cel que esperen resposta. Han transformat la verticalitat d’aquesta mena de meditació en un horitzó inabastable, profund, llunyà. Highlands s’estrena al Mercat de les Flors aquest dijous i fins diumenge.
La peça, amb un quartet de corda, un quartet de veus i vuit ballarins, ha aconseguit tancar una notable gira amb el Temporada Alta, Vic, Perpinyà, Palma, París, Madrid i Tolosa, entre altres places. Per al violinista Joel Bardolet (codirector musical amb Quiteria Muñoz), treballar amb Mal Pelo ha estat sa, perquè María Muñoz i Pep Ramis llegeixen Bach sense els prejudicis dels músics, que el coneixen massa racionalment. La dansa s’hi apropa procurant posar un significat a cada frase musical i fusionant-la amb textos de Nick Cave, John Berger i Erri de Luca. Per Bardolet, Bach cal viure’l com a experiència. I aquest treball amb la companyia de dansa els ha permès entrar en una nova dimensió del compositor barroc alemany.
A més de les actuacions de Highlands, s’aprofita per poder reprogramar On Goldberg Variations / Variations (13 i 14 de maig) i el concert dels violinistes Joel Bardolet i Jaume Guri (8 de maig); per escoltar un concert de Dan Tepfer, el compositor que ha reversionat les Variacions Goldberg, i per veure el solo de Bach en tres formats: filmat (15 i 16 de maig), interpretat per Muñoz (16 de maig) i interpretat per Federica Porello, el 16 de maig –“No és que li hagi transmès una peça tècnicament, sinó que li he transmès el procés perquè hi arribi: sabem que ella hi aporta i que també respecta l’original, alhora”, comenta Muñoz–. Muñoz i Ramis admeten que els seus cossos no tenen l’energia ni el virtuosisme de la joventut, però que adapten la manera de ballar a la memòria dels seus cossos. No es donen una data final de comiat: el seu cos cada cop balla amb més significat.