Successos

Detinguts tres directius del telefèric estimbat a Itàlia

Confessen que eren conscients que la instal·lació no tenia les mesures de seguretat adequades

La fiscalia considera que havien desactivat el fre d’emergència per motius econòmics

Itàlia va quedar commocionada diumenge per la caiguda del telefèric que comunica la localitat turística de Stresa, al Piemont, a tocar del llac Major, amb la muntanya de Mottamore, de gairebé 1.500 metres d’altitud. Van morir 14 persones i l’únic supervivent és l’Eitan, un nen de cinc anys que està en estat greu. Ahir, la commoció es va transformar en indignació: tres responsables del telefèric van ser detinguts acusats d’homicidi. Haurien desactivat expressament el fre d’emergència.

La fiscalia de Verbania va ordenar ahir la detenció de Luigi Nerini, propietari de l’empresa Ferrovie di Mottamore i d’unes quantes activitats turístiques de la zona; Gabriele Tadini, director del telefèric, i Enrico Perocchio, cap d’operacions. Segons el ministeri fiscal, els detinguts sabien que la cabina viatjava sense un dels frens d’emergència, que havia estat desactivat perquè causava problemes i bloquejava el correcte funcionament del telefèric. Reparar-lo hauria comportat una inversió econòmica en seguretat i tancar de manera temporal l’activitat al públic i, per tant, perdre diners. Per això, segons la fiscalia, van optar per inserir una “forquilla” que desactivava el fre d’emergència, confiant que el cable no es trencaria.

L’accident va passar precisament perquè el cable d’acer del telefèric es va trencar quan faltaven 300 metres per arribar a l’estació superior. La cabina es va desplomar cap enrere a més de 100 kilòmetres per hora, va topar amb un dels pilars de la instal·lació, va caure més de 54 metres i es va estavellar contra el terra. Després del xoc, va rodolar encara uns quants metres més. Segons els experts en seguretat, si el fre d’emergència desactivat hagués estat en funcionament, hauria hagut d’impedir que la cabina del telefèric caigués al buit.

Els tres detinguts van confessar després d’un llarg interrogatori, i haurien admès que sabien que el telefèric, que es va reobrir al públic el 26 d’abril, funcionava sense el correcte sistema de seguretat. “Va ser una decisió conscient motivada per raons econòmiques”, ha dit la procuradora en cap de la investigació, Olimpia Bossi. Se’ls acusa d’homicidi involuntari múltiple, desastre per negligència i eliminació d’instruments per evitar accidents de treball.

Amb tot, hi ha molts interrogants per resoldre en la investigació, sobretot si es pugen graons en l’escala de responsabilitats. La gestió del telefèric és fruit d’una col·laboració publicoprivada mitjançant una concessió. Les dues administracions implicades, l’Ajuntament de Stresa i la regió del Piemont, però, s’inculpen l’una a l’altra i se’n desentenen.

A més, tampoc queda clar quina era la societat que estava encarregada de fer el manteniment. Es preveu una llarga batalla legal per establir responsabilitats. Mentrestant, els familiars de les víctimes, indignats, exigeixen que es faci justícia.

LA XIFRA

14
víctimes mortals
, de 15 passatgers, hi va haver en l’accident
.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.