Salut

El Consell Interterritorial acorda sense unanimitat els horaris de l’oci nocturn

Els locals podran obrir fins a les 2 o les 3 de la matinada en zones amb baixa incidència de Covid-19

Catalunya en queda fora perquè encara té una incidència acumulada superior als 50 casos per 100.000 habitants

El minis­teri de Sani­tat i els depar­ta­ments de Salut autonòmics han apro­vat aquest dime­cres sense una­ni­mi­tat una decla­ració d’actu­a­ci­ons coor­di­na­des (DAC) de “com­pli­ment obli­gat” a tot l’Estat que per­met reo­brir l’oci noc­turn fins a les dues o les tres de la mati­nada i a l’hos­ta­le­ria fins a la una en els ter­ri­to­ris amb menor risc de Covid-19, almenys fins que el 70% de la població esti­gui vacu­nada.

La reo­ber­tura s’acota, de moment, a ter­ri­to­ris amb una incidència acu­mu­lada a 14 dies (IA14) de 50 casos de Covid-19 per cada 100.000 habi­tants o infe­rior. Aquest llin­dar deixa per ara Cata­lu­nya, que en té 110, fora de l’apli­cació d’aquesta fle­xi­bi­lit­zació.

El pla pre­sen­tat ini­ci­al­ment per Sani­tat pre­veia un horari límit de l’oci noc­turn fins a les dues de la mati­nada als ter­ri­to­ris en nivell zero de risc o nova nor­ma­li­tat o en l’1 de risc però, a instàncies de diver­ses comu­ni­tats, l’acord final con­tem­pla que es pugui ampliar fins a les 3 en el pri­mer dels dos esce­na­ris.

En aquests casos, als locals d’oci noc­turn i dis­co­te­ques l’afo­ra­ment no podrà superar el 50% als inte­ri­ors i el con­sum de begu­des i ali­ments, tant a inte­ri­ors com exte­ri­ors, s’haurà de fer a taula i  amb una sepa­ració entre les cadi­res d’almenys 1,5 metres. A les ter­ras­ses a l’aire lliure es podran ocu­par totes les tau­les per­me­ses, però amb un màxim de 10 per­so­nes cadas­cuna, que es redu­eix a 6 a les tau­les situ­a­des als espais tan­cats.

A banda de les direc­trius a l’entorn de l’oci noc­turn també n’hi ha sobre res­tau­ració, esde­ve­ni­ments mul­ti­tu­di­na­ris, per fer front a la vacu­nació, rela­ti­ves a la col·labo­ració amb enti­tats locals o pel que fa al con­sum de tabac, com la pro­hi­bició de fumar al car­rer o en espais a l’aire lliure quan no es pugui res­pec­tar una distància mínima de 2 metres.


Decisió sense con­sens
El Con­sell Inter­ter­ri­to­rial de Salut (CIS) ha ava­lat la pro­posta del govern espa­nyol “per majo­ria” però amb l’opo­sició de diver­sos ter­ri­to­ris, com Anda­lu­sia, Múrcia o Madrid. Cas­te­lla i Lleó s’ha abs­tin­gut i el País Basc i Cata­lu­nya no han par­ti­ci­pat ni en el debat ni en la votació de la mesura, en con­si­de­rar que enva­eix com­petències seves.

Madrid ja ha anun­ciat que pensa apli­car la seva pròpia nor­ma­tiva i la Junta d’Anda­lu­sia ha dema­nat que les mesu­res apro­va­des sense con­sens siguin només “reco­ma­na­ci­ons. A Cata­lu­nya, el Pro­ci­cat ha apro­vat avui allar­gar fins a la 1 de la mati­nada l’horari de la res­tau­ració, la cul­tura i les boti­gues de con­veniència a par­tir de diven­dres, entre altres mesu­res que sua­vit­zen les res­tric­ci­ons a diver­ses acti­vi­tats.

En la roda de premsa poste­rior a la reunió del CIS, que s’ha cele­brat a Pam­plona, la minis­tra de Sani­tat, Caro­lina Darias ha insis­tit en diver­ses oca­si­ons que les decla­ra­ci­ons d’actu­a­ci­ons coor­di­na­des són d’obli­gat com­pli­ment i ha fet una crida a totes les comu­ni­tats a com­plir-les.

La DAC apro­vada és un text refós de les cinc ante­ri­ors que s’havien apro­vat des de l’any pas­sat, una pro­posta que havien posat sobre la taula diver­ses comu­ni­tats autònomes. La petició va moti­var un grup de tre­ball for­mat per 13 Comu­ni­tats que va ela­bo­rar el text refós que final­ment s’ha apro­vat avui, i que deixa sense efecte les DAC apro­va­des entre l’agost i octu­bre de l’any pas­sat per adap­tar-les així “a l’evo­lució de la pandèmia dels pro­pers mesos, que estarà espe­ci­al­ment mar­cada per la vacu­nació”.

Darias ha expli­cat que l’objec­tiu de la mesura és “tor­nar a la nor­ma­li­tat de manera gra­dual i pro­gres­siva”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.