Amec preveu un 2021 amb més fusions entre empreses
El Forum 2021 de l’associació d’empreses industrials internacionalitzades analitza la importància de la dimensió en un entorn tant imprevisible com l’actual
“S’anticipa un 2021 encara més dinàmic en fusions, adquisicions i pactes empresarials amb l’objectiu d’aconseguir, entre d’altres, nous actius productius”, així començava el president de l’associació de d’empreses de bens d’equipament internacionalitzades (amec), Pere Relats, el Fòrum amec 2021. Aquesta trobada anual, s’ha convertit en una cita imprescindible per a la reflexió i prospecció dels principals reptes del món empresarial i que enguany ha reunit més de 400 directius d’empreses industrials.
Des d’amec han analitzat el valor de la dimensió en aquest entorn VUCA en el que estem vivint tenint en compte que la Pime continua sent la realitat majoritària, a casa nostra , tot i que ens trobem en un entorn de concentració tecnològica, empresarial i del poder econòmic. L’objectiu del Fòrum era donar a conèixer que hi ha múltiples formes de créixer: mitjançant la internacionalització, la diversificació, en innovació, ampliant el marge de benefici, mitjançant absorció, a través de la col·laboració, etc
A través d’experts de diferents parts de món, el Fòrum va evidenciar les diferents formes d’operar en l’actual entorn de fusions i adquisicions. Per exemple, el president de l’Association for Packaging and Processing Technologies (PMMI), Jorge Izquier-do, representant a més de 900 fabricants i proveïdors nord-americans d’equips i serveis per a la indústria d’envasament i transformació, va mostrar estratègies de petites empreses per fer front a competidors grans, posant èmfasi en el seu know how, treballant en nínxols específics i amb l’externalització de la fabricació de parts de la maquinària.
El consultor en estratègia, innovació i emprenedoria corporatiu, Xavier Marcet, va explicar “la dimensió òptima és la que permet la consistència, més enllà de l’èxit”, aportant beneficis no només a l’empresa sinó també a l’entorn. El consultor va destacar que per créixer amb consistència, sense guanyar menys diners, cal seguir una estratègia, marcar prioritats, innovar i seguir aprenent, perquè el món va canviant. El focus ha d’estar posat sempre en el client: “el risc de créixer és la burocratització, tenir dins de l’empresa a persones que deixen de pensar en el client”.
Així mateix la directora general de la firma industrial catalana UNEX, Neus Mas,va mostrar com es pot créixer i guanyar la dimensió òptima bregant amb empreses petites, mitjanes i grans, i continuar sent una empresa familiar 60 anys després de la seva creació. “Una de les traves majors de créixer és la burocratització. Per això, cal mantenir l’agilitat en la presa de decisions i la proximitat am l’equip”
Per a directora general d’Alfa Torres, Concha Fuentes, hi ha limitacions al creixement que venen des de fora. “La normativa espanyola, voluntàriament o no, fent diferències entre grans i petites empreses provoca que hi hagi empresaris que no vulguin escalar per no seguir normes més estrictes”