Societat

Les cadenes de restaurants usen poc el català

Plataforma per la Llengua analitza amb CatalApp les cadenes de restaurants

Sandwichez, Viena, König i Nostrum són les quatre cadenes de restaurants més responsables amb el català, segons es desprèn d’un estudi sobre la realitat lingüística en setze cadenes de restaurants en territori de parla catalana que ha fet la Plataforma per la Llengua.

Aquestes quatre cadenes són les empreses que tenen més cura dels drets lingüístics dels consumidors, mentre que a la part baixa del rànquing hi trobem les empreses poc responsables lingüísticament; en primer lloc, la cadena Enrique Tomás, la primera que suspèn en la valoració global, amb un 1,95 sobre 4. Tot i aquest resultat global i el fet que tampoc no té el web en català, aquesta cadena de tapes sí que aprova el barem d’atenció escrita.

Després hi ha vuit cadenes de restaurants que suspenen tant en atenció oral com en atenció escrita i digital. Es tracta de Telepizza, La Tagliatella, Domino’s Pizza, McDonald’s, KFC, Burger King, 100 Montaditos i Foster’s Hollywood. De totes aquestes, n’hi ha dues, La Tagliatella i Domino’s Pizza, que tenen el web disponible en català. Aquestes vuit franquícies acumulen les pitjors valoracions i suspenen en la seva atenció oral i virtual en tots els territoris de parla catalana on tenen establiments oberts.

Enquesta amb una app

Les dades s’han extret aquest mes de juny a partir del miler de valoracions que han fet els usuaris de l’aplicació CatalApp, que avalua l’atenció lingüística dels establiments dels territoris de parla catalana. Per mitjà d’aquesta aplicació, els usuaris valoren amb el telèfon mòbil l’atenció oral, escrita i virtual dels establiments comercials i la puntuen entre 0 i 4 punts. Les empreses Viena i Sandwichez, amb una valoració mitjana de 3,43 sobre 4, tenen una actitud lingüística molt positiva en els tres camps, a més d’incorporar el català en el seu lloc web. També l’incorporen les empreses König i Nostrum, dues marques amb bona nota en les valoracions de CatalApp, amb un 3,25 i un 3,16, respectivament.

Les varietats dialectals dels productes

La cadena d’alimentació Bonpreu engega la campanya Alimenta el català, amb l’objectiu de reforçar la sensibilitat cap a les varietats dialectals que hi ha al territori. La campanya –amb l’assessorament del Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL)– promourà que als establiments s’hi vagin incloent productes de diferents zones amb la seva denominació dialectal, des de productes frescos de km 0, fruites, verdures, productes carnis, varietats d’embotits i espècies de peixos fins a productes envasats. A les xarxes socials, els seguidors de Bonpreu i Esclat podran participar en un concurs per compartir el coneixement de les varietats dialectals dels productes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.