Infraestructures
ROSA MARÍA FERNÁNDEZ
ALCALDESSA ACCIDENTAL DE GAVÀ I REGIDORA D’URBANISME I SOSTENIBILITAT AMBIENTAL
“Blindar les pistes segregades del Prat és una línia vermella”
Ajuntaments i Aena coincideixen en la necessitat de mantenir l’operativa actual per no incrementar el nivell sonor a l’entorn
Després de l’aprovació del DORA s’haurà de fer el pla director de l’ampliació i l’estudi mediambiental que definiran l’afectació al territori
Gavà defensa el treball conjunt de totes les administracions del territori afectat
Seguiment del Prat
Fernández (Barcelona, 1970) és advocada i regidora pel PSC des de fa sis anys. Dins de la seva àrea es troba l’Oficina Municipal de Seguiment de l’Aeroport del Prat, que es va obrir el 2006 arran de la posada en marxa de la tercera pista. L’Ajuntament participa en el grup de treball tècnic en relació amb l’ampliació de l’aeroport de Barcelona que es va començar a reunir el 8 de juliol passat.
Tots entenem que l’aeroport és necessari, però quan s’amplia s’ha de mesurar l’impacte
Rosa María Fernández, alcaldessa accidental de Gavà aquesta setmana, fa el seguiment de l’impacte de l’aeroport com a tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Habitatge, Obres i Sosteniblitat Ambiental.
Tenim poca informació sobre el projecte d’Aena, més enllà que vol allargar la tercera pista 500 metres. Realment es blinda la possibilitat d’una configuració de pistes independents?
No hem vist encara el projecte. Independentment d’això, s’ha de fer un pla director després del document de regulació aeroportuària, que ha d’aprovar al setembre el Consell de Ministres. El nivell d’afectació l’ha de definir l’estudi mediambiental. D’acord amb la pressió que es va fer des de Gavà i Castelldefels per l’impacte acústic que la tercera pista va tenir sobre la població, es va aconseguir el gir al mar, cosa que va reduir l’impacte sonor. Però el pla director actual sí que permet la configuració amb pistes independents si volgués ampliar la capacitat de l’aeroport. Una altra cosa són els estudis posteriors. S’ha de decidir tècnicament amb els especialistes en aeronàutica.
Tant l’alcaldessa de Gavà com la ministra de Transports han destacat que a l’acord per a l’ampliació es blinda l’operativa de pistes segregades.
Sí, perquè a Gavà estem a favor de l’ampliació de l’aeroport però amb condicions. I la primera és el blindatge de les pistes segregades i que es descarti definitivament la configuració de pistes independents. És una línia vermella. Quan l’actual ministra era alcaldessa de Gavà ho havia comunicat en el grup de treball tècnic de l’ampliació en què participen Aena i els ajuntaments. Tots estem d’acord en aquest punt.
Aena també?
Sí, Aena ha estat una de les primeres a dir que s’ha de blindar l’operativa de pistes segregades.
Per què és tan important mantenir les pistes segregades?
Per l’impacte sonor. Quan tens una major operativa i avions de major capacitat que els costa molt més enlairar-se, això ens impacta més. Recordem que hi ha una legislació ambiental que ha de preservar les persones de l’impacte acústic. No pot ser que hi hagi un barri amb soroll constant, aquestes persones tenen uns drets consolidats i han de viure amb dignitat.
Hi ha qui retreu als veïns de Gavà Mar que qui se’n va a viure a prop de l’aeroport ja sap que tindrà soroll. Què en pensa?
Quan en un lloc es fa una infraestructura, la legislació determina l’impacte que té a l’entorn. En el moment en què s’amplia s’ha de tornar a fer un estudi del seu impacte i crear les mesures necessàries per reduir-lo el màxim possible. La infraestructura original tenia una determinada capacitat. Tots entenem que l’aeroport és necessari per al país perquè genera economia i treball i ens posiciona, però quan s’amplia s’ha de mesurar l’impacte.
Es va ampliar el 2004 amb la tercera pista i el soroll a l’entorn va ser molt gran. No es va mesurar bé l’impacte?
No sé què va fallar llavors, sí que sé què s’està fent ara. Ha estat una bona proposta crear la comissió tècnica amb les parts implicades, i hem demanat que continuï quan s’elabori el pla director per poder veure i corregir els estudis. I per treballar conjuntament. Volem sobretot la minimització de l’impacte acústic i ambiental, i que es preservin els espais naturals. I no ens oblidem de l’agricultura del delta, que genera activitat econòmica. Pot ser una oportunitat per millorar aquests elements. Les infraestructures han d’estar comunicades de manera sostenible. Per això és tan important connectar l’aeroport del Prat amb els de Reus i Girona i amb la zona deltaica, on patim un dèficit com el metro del Delta.
Per això sobta que s’inverteixi en una ampliació tan contaminant amb els combustibles actuals i no pas en rodalies.
Potser sí, i el paper de la ministra, molt conscienciada sobre el medi ambient, serà fonamental. A la taula de qualitat ambiental de la Generalitat estem treballant per evitar el màxim de contaminació atmosfèrica. Tenim l’oportunitat de fer una infraestructura modèlica.
Això com s’aconsegueix? I com es pot compensar la pèrdua de la Ricarda multiplicant per 10 els espais protegits?
Són treballs tècnics que s’han de fer amb els ajuntaments. S’ha de treballar amb consens i cogovernança, i s’han d’invertir molts diners perquè sigui una infraestructura verda. El Green Deal europeu ens demana un canvi de mentalitat, i amb els fons Next Generation tenim una oportunitat. No podem cometre els mateixos errors, i no podem deixar de fer les coses dient que el progrés és dolent, perquè no és veritat.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.