Detecció precoç, com a Finlàndia
Dos professors universitaris creen una eina per reduir el fracàs escolar
Entre els nombrosos avantatges que se li atribueixen al reconegut i reeixit sistema educatiu finlandès hi ha el de la detecció precoç dels problemes en l’aprenentatge i la immediata actuació per posar-hi solució. Una pràctica que en el sistema educatiu de casa nostra està molt lluny de la realitat. A l’escola catalana, la identificació d’infants amb problemes d’aprenentatge o diagnòstics com dislèxia o discalculia, arriben, en general, massa tard. Així doncs, es converteix en una de les diferents causes de l’elevat fracàs escolar que arrosseguem des de fa anys (17,4% a Catalunya, lluny del 10% que recomana la UE o del 4% de Finlàndia).
Josep Serra i Sergi Grau, investigadors de la Universitat de Barcelona i de la Universitat de Vic, respectivament, després d’acumular anys fent recerca a la universitat i de veure les evidències científiques sobre la importància de detectar aviat les dificultats en les matèries transversals com les matemàtiques i la lectoescriptura, hi van voler posar el seu gra de sorra.
A finals del 2019, van crear Neurekalab, una empresa social que ha desenvolupat una eina digital per a la detecció i la intervenció precoç en els problemes d’aprenentatge. “No volíem que tota la nostra recerca es quedés en un calaix, i vam fer el pas de crear Neurekalab perquè arribés al major nombre d’infants possible”, explica Josep Serra, cofundador de la firma.
L’avantatge de la seva eina és que a través de la gamificació i els videojocs, identifica l’infant amb dificultats, i se li assignen sessions pautades individualment per superar les dificultats. “Ara com ara, els alumnes amb problemes per seguir el ritme de la classe passen quasi tota la primària sense diagnosticar, perquè el sistema no té recursos i quan se’ls detecta el problema, generalment, ja han perdut la confiança en ells mateixos ”, alerten els fundadors de l’spin off.
La plataforma dels investigadors universitaris s’ofereix a escoles, professionals i famílies per fer una primera actuació sobre els infants. L’eina no diagnostica, sinó que fa saltar les alarmes i posa les bases per acompanyar els alumnes que van endarrerits i, a més, amb un preu reduït. “Les proves de detecció fora del sistema públic són molt cares, no totes les famílies les poden costejar”, explica Grau.
Ara com ara, 500 professionals i 540 famílies fan servir la seva eina. “El nostre objectiu seria arribar als sis mil infants en els propers tres anys”, diuen els fundadors.
Grau i Serra van engegar Neurekalab amb fons propis i amb l’acompanyament de la Fundació Bosch i Gimpera de la Universitat de Barcelona, i la Universitat de Vic, que també són socis minoritaris de la firma.
La seva via d’ingressos, en aquests moments, és a través de la venda de l’eina a escoles, famílies i professionals. En el primer cas, es fa amb una aportació anual, i en els altres dos perfils de clients, a través de quotes mensuals.
La comercialització els ha de servir per seguir desenvolupant la plataforma i per contractar personal per fer créixer la seva iniciativa social.