Política

El govern espanyol destina més de la meitat d’inversió a Catalunya a la xarxa de trens

Cunillera demana als partits catalans que no es “despengin” de la negociació i treballin per “millorar” els comptes

El govern espa­nyol des­tina a la xarxa de trens més de la mei­tat de la inversió als pres­su­pos­tos gene­rals de l’Estat a Cata­lu­nya, amb més de 1.200 mili­ons d’euros per Roda­lies, l’AVE o el cor­re­dor medi­ter­rani, segons les dades que ha faci­li­tat la dele­gació de l’exe­cu­tiu de Pedro Sánchez a Cata­lu­nya. A més, s’hi inclo­uen 243 mili­ons en ser­veis fer­ro­vi­a­ris decla­rats com a obli­ga­ci­ons de ser­vei públic. La dele­gada del govern espa­nyol a Cata­lu­nya, Teresa Cuni­llera, ha des­ta­cat aquest dijous que els comp­tes com­plei­xen el que marca l’Esta­tut i ha dema­nat als par­tits que no es “des­pen­gin” de la nego­ci­ació i tre­ba­llin per millo­rar-los. A més, ha promès que l’exe­cució serà “més ràpida”.

Inversió en trens

Roda­lies s’endurà la part més gran del pastís de la inversió dels pres­su­pos­tos del 2022, amb gai­rebé 680 mili­ons d’euros. Aquests recur­sos coin­ci­dei­xen amb les nego­ci­a­ci­ons enge­ga­des entre el govern català i l’espa­nyol, on s’ha posat sobre la taula el traspàs de totes les com­petències res­tants. Cuni­llera ha remar­cat que Renfe té pre­vist adqui­rir més trens però ha recor­dat que cal “eixu­gar” el deute que la Gene­ra­li­tat té amb l’ope­ra­dora.

La segona par­tida més ele­vada és la de la inversió en línies d’explo­tació d’alta velo­ci­tat, que s’endú prop de 270 mili­ons d’euros. Les obres d’actu­ació del cor­re­dor medi­ter­rani entre Vila-seca i Cas­tell­bis­bal tenen un pres­su­post de 120 mili­ons d’euros, una actu­ació que Cuni­llera ha remar­cat que es van tro­bar “atu­rada” quan PSOE i Podem van arri­bar al poder.

D’altra banda, s’ha inclòs una trans­ferència de 243 mili­ons per als ser­veis fer­ro­vi­a­ris decla­rats com a Obli­ga­ci­ons de Ser­vei Públic (OSP). A més, s’han pres­su­pos­tat 135,5 mili­ons per com­pra de mate­rial per Renfe i 10 mili­ons en actu­a­ci­ons per m millo­rar l’acces­si­bi­li­tat pres­su­postària.

Altres actu­a­ci­ons

Algu­nes de les altres inver­si­ons des­ta­ca­des dels comp­tes esta­tals a Cata­lu­nya són les de con­ser­vació i explo­tació de car­re­te­res amb 164,2 mili­ons d’euros i una trans­ferència de 109 mili­ons d’euros a l’Auto­ri­tat del Trans­port Metro­po­lità (ATM), dues par­ti­des que són espe­ci­al­ment impor­tants ara que s’han aixe­cat els peat­ges d’algu­nes auto­pis­tes, ha recor­dat Cuni­llera. A més, es des­ti­na­ran 34,43 mili­ons per aca­bar la vari­ant de l’A-27 entre Valls i Mont­blanc.

El pro­jecte de pres­su­pos­tos inclo­uen una par­tida de 97,17 mili­ons d’euros pel Port de Bar­ce­lona i una de 41,2 pel de Tar­ra­gona. A més, les infra­es­truc­tu­res aero­portuàries d’Aena i Enaire a Cata­lu­nya tenen un finançament assig­nat de 94,8 mili­ons d’euros.

En el capítol d’habi­tatge, des­ta­quen els 51,47 mili­ons d’euros del pla esta­tal i els 80,8 mili­ons per a reha­bi­li­tació d’entorns resi­den­ci­als i edi­fi­cis.

Pel que fa a la inves­ti­gació i al conei­xe­ment, el Bar­ce­lona Super­com­pu­ting Cen­tre rebrà 5,11 mili­ons i el labo­ra­tori de llum del Sin­crotró, 12,6. Hi ha una par­tida específica per les obres de demo­lició de la futura Bibli­o­teca Pública de l’Estat a Bar­ce­lona, pres­su­pos­tada amb 1,2 mili­ons d’euros.

Els par­tits polítics, “deci­sius”

Cuni­llera ha fet una crida als par­tits polítics a par­ti­ci­par en el procés de nego­ci­ació dels pres­su­pos­tos al Congrés dels Dipu­tats, del qual s’ha mos­trat con­vençuda que en sor­tirà un resul­tat “millo­rat”. La inversió pres­su­pos­tada a Cata­lu­nya puja fins als 2.230 mili­ons d’euros, un total que ha obert la porta a modi­fi­car per tal de com­plir amb el que marca l’Esta­tut. “Si fal­ten unes dècimes, aques­tes dècimes hi seran”, ha dit.

La dele­gada del govern espa­nyol a Cata­lu­nya ha admès que l’exe­cució pres­su­postària no és tan ràpida com vol­drien però ha asse­gu­rat que a Cata­lu­nya es com­pleix la mit­jana esta­tal. Alhora, ha promès que a par­tir d’ara aquesta situ­ació pot can­viar cap a millor: “A par­tir d’ara ani­rem més ràpid perquè s’estan fent sis vega­des les lici­ta­ci­ons que es feien en el mateix període de fa un o dos anys”, ha expli­cat. Cuni­llera ha remar­cat que quan van pren­dre pos­sessió “havien de començar de zero” per la manca d’inversió dels governs Rajoy a Cata­lu­nya.

Mis­satge a les CCAA

D’altra banda, la dele­gada del govern espa­nyol a Cata­lu­nya ha res­post a les quei­xes que ha gene­rat el pres­su­post a dife­rents comu­ni­tats autònomes com Madrid. Tot i asse­gu­rar que no es volia “com­pa­rar” amb altres ter­ri­to­ris, ha asse­gu­rat que si els governs autonòmics se sen­ten agreu­jats pot ser perquè “no fan bé la seva feina”. Cuni­llera ha cri­ti­cat que les comu­ni­tats que s’han quei­xat s’eri­gei­xen en “defen­so­res de la uni­tat d’Espa­nya” però no vul­guin que Cata­lu­nya tin­gui “el tracte que li cor­res­pon”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.