Salut

Treballadors del 061 en vaga reclamen la internalització del servei i millora de les condicions laborals

Una cinquantena de gestors protesten davant la seu de l’Hospitalet en una aturada indefinida que ha començat aquesta nit

Una cinquantena de treballadors del 061 s’han concentrat aquest dimarts davant de la seu del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM), a l’Hospitalet de Llobregat, en una vaga indefinida que va començar aquest dilluns a les 23 h.

Els gestors d’emergències, uns 700 entre fixes i eventuals, reclamen la internalització del servei per part de la Generalitat, ara contractat a l’empresa Ferrovial, i millores en les condicions laborals, com un augment salarial, una planificació anual per facilitar la conciliació i reduir l’eventualitat per afavorir l’especialització.

El president del comitè d’empresa, Sergi Arbonès, diu que tot i l’acord amb la CUP per a la investidura de Pere Aragonès d’internalitzar el 061, no hi hagi hagut “cap moviment”.

Els treballadors es queixen que les condicions laborals són “cada vegada més precàries”, ha afirmat Arbonès, i preveuen mantenir la vaga de forma indefinida i convocar noves mobilitzacions en els pròxims dies si no hi ha cap moviment de l’adjudicatària Ferrovial o del Departament de Salut. El president del comitè d’empresa i delegat de la UGT ha dit que Salut no ha participat en la mediació on estaven citats.

Segons fonts responsables del 061, només una sola persona ha seguit la vaga fins a la 1 del migdia, però els treballadors ho atribueixen a un alt percentatge dels serveis mínims, decretats en el 85%, i a la inseguretat dels contractes eventuals. Arbonès, de fet, lamenta que només 40 persones puguin fer vaga durant tota la jornada aplegant matí, tarda i nit.

La vicepresidenta del comitè d’empresa a Ferrovial i delegada de CGT, Yolanda Guerrero, denuncia que “l’encadenament de contractes eventuals precaritza i empitjora el servei”. En aquest sentit, la portaveu assegura que els darrers mesos han arribat a treballar per al 061 fins a 1.756 persones. Si ara la plantilla la conformen uns 700 treballadors, segons les fonts sindicals, Guerrero considera que “això evidencia que hi ha hagut un miler d’acomiadaments”.

L’empresa Ferrovial és qui gestiona les trucades del 061 i l’últim contracte se li va adjudicar a través d’un procés negociat d’urgència. Ferrovial va guanyar el 2018 el concurs per a la gestió del 061 Salut Respon i s’acabava a la tardor del 2021, però l’augment del volum de trucades a causa de la pandèmia va fer que la despesa prevista s’acabés abans d’hora. Si el 2019 aquest servei gestionat per Ferrovial atenia entre 6.000 i 7.000 trucades diàries de mitjana, en algunes èpoques de la pandèmia n’ha arribat a atendre unes 15.000 al dia, amb pics que han arribat a les 29.000.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.