Ciència i persuasió
La cancel·lació del Mobile el febrer del 2020 anticipava una nit fosca per als esdeveniments corporatius, molts dels quals van hivernar durant la pandèmia, mentre guanyava un protagonisme inesperat el webinar o seminari virtual, fins al punt que algunes veus pronosticaven la fi de l’època daurada de les grans fires, salons i, en general, de les reunions presencials.
Res més lluny de la realitat, ja que han renascut amb força. “La covid-19 ha palesat com són d’importants les relacions humanes”, justifica amb satisfacció Raimond Torrents, director general de l’Event Management Institute i un dels professionals de referència del sector.
Tanmateix, aquesta nova etapa precisa renovar les bases, i això és el que es va voler fer el 23 d’octubre passat a la Facultat de Psicologia de la UB amb la primera edició de la Psicothon, una marató investigadora que vol estimular la producció de coneixement al voltant de la comunicació en viu. El punt de partida és un erm. Torrents, que és autor del llibre Eventos de empresa, parla amb coneixement de causa quan diu que la literatura científica és gairebé inexistent arreu del món. Això malgrat que muntar un congrés o una reunió exigeix un pressupost elevat i que l’organitzador espera que el retorn de la inversió sigui de la mateixa proporció.
Per què aquesta falta d’interès dels investigadors? Les raons poden ser diverses, com ara que és un sector relativament jove o que la tradició de la recerca psicològica sobre el comportament humà i la persuasió s’ha centrat en altres entorns. Però Torrents pensa que també pot ser només per desconeixement, i per això va trucar a la porta de la Facultat de Psicologia de la UB: “Els vaig explicar que a casa nostra hi ha una indústria molt important, però que no s’estudia gens, i a ells se’ls va obrir tot un món”, diu.
Psicothon és un concurs en què competeixen grups d’alumnes de psicologia de darrer curs, acabats de llicenciar o que cursen un màster. Cada grup defensa una idea que pugui donar peu a una investigació posterior. L’objectiu és descobrir nous camps d’aplicació de la psicologia en el món de la comunicació en viu, però també crear sinergies entre el món formatiu i el laboral. “A part de generar coneixement nou, volem motivar els psicòlegs acabats de llicenciar en camps nous que no tenen previstos perquè escapen dels camins típics de sortida”, explica.
La primera edició la va guanyar l’equip format pels joves Ainhoa Miguel Cayuela, Eric Garcia Jover i Jaime Ferrández Latre, amb una idea basada en el desenvolupament d’una app que ajudés a actuar sobre el flux del públic en un esdeveniment a partir dels gustos i un sistema de recompenses. La Psicothon se seguirà celebrant cada any, però ara es vol exportar a altres zones de l’Estat i a l’Amèrica Llatina. Torrents vol que en el futur el sector estigui més basat en la ciència que en la intuïció.