La plantilla de Nissan clama pels llocs de feina
Els treballadors tallen la ronda Litoral davant de la fragilitat del compromís de GWM en la reindustrialització
L’empresa xinesa reclama ara més ajudes públiques per instal·lar-s’hi
Més de 600 treballadors de Nissan van tallar ahir la ronda Litoral per reclamar una inversió decidida que doni continuïtat als llocs de treball que fins ara pertanyien al grup japonès, que abandonarà la seva activitat a Catalunya a final del mes que ve. La protesta responia a les vacil·lacions de la multinacional xinesa d’automoció Great Wall Motors (GWM), el grup més ben situat per rellevar l’activitat a la planta de Nissan a la Zona Franca, ha mostrat en els últims dies exigint més ajudes de l’administració, que ja hi havia compromès uns 100 milions d’euros. El pretext de GWM és ampliar la capacitat de la planta de la Zona Franca per tal de fabricar-hi 300.000 unitats anuals i no pas 150.000 tal com havia previst d’antuvi i com va recordar Miguel Ruiz, secretari general de Sigen USOC a Nissan.
La marxa, que es va iniciar a les deu del matí, va transcórrer pels carrers de la Zona Franca fins a la ronda Litoral, es va aturar per celebrar una nova assemblea que va instar una reunió entre els governs català i espanyol amb GWM per tal de desencallar el conflicte. La plantilla reclama que aquesta trobada es porti a terme a tot estirar demà passat, ja que urgeix definir el futur d’unes fàbriques que s’enfronten al tancament imminent si no s’hi troba una solució.
Durant la protesta, el secretari general de CCOO a Nissan, Miguel Ángel Boiza, es va exclamar per la marxa enrere de GWM i va apressar les administracions a actuar: “Hauríem de deixar-nos de discussions i començar a buscar solucions”, va dir, abans d’afegir, apel·lant al grup xinès: “Si volen venir, que ho diguin, però si és que no, que no juguin més i comencem a treballar amb altres opcions.”
LA DATA
El govern confia en la negociació
El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, va assegurar ahir a Tarragona que la mesa de reindustrialització treballa “intensament” per tancar un acord que doni continuïtat a l’activitat a les plantes de Nissan. Torrent va insistir que les administracions estan “treballant per acabar de convèncer” GWM perquè s’instal·li a Catalunya amb un “gran projecte” que “aporta valor afegit” i que pot ajudar el sector de l’automoció a fer la transició cap al cotxe elèctric. El conseller també va puntualitzar que hi ha més projectes damunt la taula, entre els quals va esmentar els de Silence i el hub liderat per QEV, que són, va dir, “molt interessants” i que poden garantir que no es perdin els llocs de treball, que és la “màxima prioritat” del departament. Dijous, la ministra Reyes Maroto també es mostrava esperançada sobre la decisió final de GWM. La titular d’Indústria va remarcar que el govern espanyol i el català fan feina “plegats” i que estan “en condicions de convèncer el fabricant xinès”, ja que a les ajudes públiques estatals s’hi poden sumar les de la Generalitat.