Societat

La pandèmia obliga les entitats a donar més suport

Gairebé el 60% de les organitzacions del tercer sector han ampliat serveis i projectes per atendre els més vulnerables

El nou baròmetre recull que un 64% s’han vist afectades econòmicament

La pandèmia no ha donat treva i durant el 2021 les entitats socials s’han vist obligades a integrar altres àmbits d’intervenció a la seva activitat habitual o a desplegar els que ja tenien. Així ho recull el nou baròmetre que analitza com el tercer sector social ha donat resposta a la crisi provocada per la pandèmia. Gairebé el 60% de les organitzacions, un 56%, han adaptat els seus serveis i projectes per donar resposta a les persones més vulnerables. “És una brúixola per al sector, per millorar actuacions i mitigar els estralls socials de la pandèmia”, assenyalava la presidenta de la Taula del Tercer Sector Social a Catalunya, Francina Alsina, per qui les entitats aquest darrer any s’han convertit en la “xarxa de suport essencial per a milers de persones”.

Les entitats enquestades coincideixen que la salut mental és l’àrea que han hagut de prioritzar i que ha requerit més reforç. Els col·lectius que han demanat més atenció són les persones que viuen de l’economia submergida, les dones víctimes de la violència masclista, les persones migrades, les que no tenen casa i els joves en risc d’exclusió. Segons l’enquesta, el 67,3% de les entitats consideren que els seus serveis estan reconeguts com a essencials, mentre que un 28,1% asseguren que no estan reconeguts com a bàsics, però que s’hi haurien de considerar. “Tenim un canvi de paradigma, amb un mercat de treball i unes desigualtats socials que van a pitjor”, assenyalava el director de l’àrea de Desenvolupament Social i Econòmic de l’AMB, Héctor Santcovsky, que posava especial èmfasi en l’impacte que això pot tenir en la població juvenil.

L’impacte econòmic del coronavirus ha estat important en les entitats i un 64% han vist afectat el resultat de l’exercici. En concret, el 38%, per una disminució dels ingressos, i el 26%, per un augment de les despeses. “Per raons de limitacions en la presencialitat, s’han tancat alguns serveis”, indicava la gerent de la Taula, Anna Albareda, que no obviava els problemes que ha comportat per a les entitats a l’hora de justificar les subvencions, que “s’han reduït”. Les entitats tenen el finançament públic com a principal font d’ingressos, fins al 71,1%, mentre que un 19,3% de l’entrada prové de finançament propi i un 9,6%, de finançament privat. El 42% de les organitzacions consultades mantenen que les administracions els deuen diners perquè estan executant serveis sense haver rebut el pagament corresponent. La Generalitat, d’on prové prop de la meitat dels seus ingressos públics, és l’ens que els deu més diners i un 96% esperen cobrar. Un 52% tenen el deute pendent amb els ajuntaments i el 30%, amb la Diputació de Barcelona. El baròmetre que elabora la Taula d’Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) inclou per primer cop l’anàlisi de la ciutat de Barcelona, i parteix de les enquestes a les entitats, així com en grups de discussió amb direccions de l’Ajuntament de Barcelona i de diversos municipis.

LA XIFRA

1.145
entitats
hi ha a l’àrea metropolitana, prop del 30% del total del tercer sector social a Catalunya.

LES FRASES

És una brúixola per al sector, per mitigar els estralls socials de la pandèmia
Francina Alsina
presidenta de la taula del tercer sector de Catalunya
Tenim un canvi de paradigma en què les desigualtats socials van a pitjor
Héctor Santcovsky
Àrea de Desenvolupament Social i Econòmic de l’AMB

La digitalització, un sobreesforç

Pel que fa a les oportunitats generades en el context de la pandèmia, les entitats assenyalen la nova manera de treballar, les adaptacions tecnològiques i els canvis en la relació amb les persones ateses. Un 49% de les entitats enquestades han afrontat despeses extraordinàries per fer front a la digitalització forçada per la pandèmia, i en conjunt aquesta inversió ha suposat el 14% de la despesa de l’entitat. En total, un 90% de les entitats han fet tasques de digitalització interna i externa. Un “sobreesforç” que han fet invertint en equipament i programari per fer una atenció i una tasca telemàtiques. Alerten, però, que aquest procés comporta una “pèrdua de proximitat” amb les persones ateses, si bé genera “cert grau d’autonomia” als col·lectius. L’atenció presencial s’ha anat recuperant el primer trimestre del 2021 per a un 34,7% de les entitats, quan només eren el 8% durant el 2020.

Entre els principals reptes, hi ha la bretxa digital amb les persones ateses, millorar en la interlocució entre les administracions i les associacions i, finalment, lluitar per un millor finançament que els doni estabilitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.