Empreses

D’estar a punt de tancar a editar un best-seller mundial

L’any 2021 l’han tancat amb un 20% d’increment de facturació respecte a l’exercici anterior

Flamboyant és una petita editorial de llibre infantil, que té el gran mèrit d’haver aconseguit vendre més de 5 milions d’exemplars d’un únic títol: El monstre de colors, d’Anna Llenas. En les seves diferents presentacions d’àlbum il·lustrat, llibre en cartró, quadern, etc., El monstre de colors s’ha convertit en el llibre infantil d’una autora catalana i publicat per una editorial catalana que més s’ha venut de la història. L’obra s’ha traduït a 30 llengües i segueix tenint tirada, 10 anys després de la seva publicació.

Flamboyant, creada l’any 2009 per Eva Jiménez i Patricia Martín, va rebre la proposta de la il·lustradora Anna Llenas d’editar un llibre quan es trobaven en la corda fluixa. Tot i que no havien liquidat la firma, havien optat per dedicar la seva jornada laboral a treballar per altres perquè Flamboyant no generava els ingressos suficients. “Havíem iniciat la nostra activitat alhora que ho feia una greu crisi financera global i el nostre distribuïdor acabava de tancar, ens trobàvem enmig d’un moment molt complicat però vam agafar la proposta de l’Anna Llenas amb molta il·lusió”, recorda Eva Jiménez, directora general de l’editorial i cofundadora.

Flamboyant va acabar publicant una obra infantil sobre emocions que va calar fort entre petits i grans. Ho van fer en un moment en què escoles i famílies començaven a agafar consciència de la importància d’acompanyar emocionalment els infants i, a més a més, van ser pioneres perquè aleshores a penes s’havia publicat literatura infantil respecte a això.

El superèxit de vendes internacional que va suposar El monstre de colors va permetre no només que no tanqués l’editorial sinó també que agafés una forta embranzida i tingués una base financera sòlida per poder desenvolupar-se i definir un model propi d’editorial.

Fins aleshores, principalment, editaven llibres a partir dels drets d’autor que havien comprat a l’estranger i a poc a poc van anar apostant per la producció pròpia. És a dir, llibres pensats a Flamboyant i encarregats a il·lustradors i autors locals però també internacionals i impresos a tallers repartits entre Europa i Àsia. “Els llibres pop-up, per exemple, només es poden imprimir a la Xina”, explica Jiménez.

Avui en dia, quasi 10 anys després d’editar El monstre de colors, el 70% de les seves vendes són producció pròpia i ara són elles les que venen els drets a fora. De fet, una tercera part de la seva facturació prové ara de la venda de drets a escala internacional.

Entre els objectius que s’ha marcat l’editorial, a curt termini, hi ha arribar al 80% de producció pròpia. “Tenim un model d’editorial molt definit basat en una marca molt forta, llibres de molta qualitat però que alhora tenen bona acceptació entre el públic”, descriu la directora general. Així mateix, a més de l’àlbum il·lustrat, hi han incorporat la no-ficció, com un complement atractiu per a la formació reglada.

L’editorial, amb seu a Barcelona, dona feina a 11 persones de manera fixa, a part de les col·laboracions externes, i ha tancat l’any 2021 amb una facturació d’un increment de vendes del 20%, respecte a l’any 2020. És cert que el 2020 va ser un any marcat per la pandèmia, en què van arribar a reduir la facturació un 80% en els mesos més crus de la crisi sanitària, però el van tancar amb un ben lloable creixement del 5%. “Els llibreters ens comentaven que, en passar el període de confinament global, les vendes s’assemblaven a l’època de bonança econòmica d’abans de la crisi del 2008”, explica.

Ara com ara, el 18% del conjunt de la facturació prové de l’exportació. Corea i la Xina són dos dels seus mercats més fidels i han aconseguit entrar als EUA, considerats una de les destinacions més difícils d’accedir-hi en el món editorial. De fet, una de les seves obres recents: Un milió d’ostres, que ha estat traduïda a vuit idiomes, està funcionant molt bé als EUA, després que la Universitat Pública de Nova York la cités com un dels millors llibres de l’any.

La directora general indica que, aquest exercici, un dels fenòmens que més els està afectant és la crisi d’abastiment de matèries primeres: “Estan trigant a imprimir 16 setmanes, quan normalment eren quatre setmanes. Hem arribat a l’època de vendes per excel·lència, el Nadal, amb mancança de subministrament, ens arribaran a finals de gener.”

L’editorial té, a més, un ambiciós projecte de sostenibilitat i responsabilitat social. Entre les diferents accions que tenen en marxa, hi ha la compensació del CO2 que emeten en la seva activitat, amb la compra de crèdits de carboni que es reinverteix en projectes d’energia renovable. I també, a partir d’aquest any, contribuiran a la plantació de 1.000 arbres a l’any al parc de Doñana.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.