Cinema

Villaronga i Monzón, favorits

‘El ventre del mar’ i ‘Las leyes de la frontera’ són els més nominats als Gaudí d’un any amb altres títols potents, com ‘Libertad’, ‘Mediterráneo’ o ‘Sis dies corrents’

Las leyes de la frontera, amb 13 nominacions, i El ventre del mar, amb 12, són les principals favorites als premis Gaudí 2022, que es lliuraran el proper 6 de març en la gala que se celebrarà a la sala Oval del MNAC. En una edició amb diversos títols de qualitat, que han obtingut premis en festivals internacionals i ressò entre el públic, també destaquen en les nominacions Libertad (11), Mediterráneo (10), Sis dies corrents (9) i Tres (5). Tono Folguera, productor de tres títols que sumen 22 nominacions (Libertad, Mediterráneo i el documental Balandrau, infern glaçat), destacava ahir, després de l’anunci dels finalistes a la Pedrera, l’alt nivell d’enguany: “Han quedat fora pel·lícules que en condicions normals haurien d’estar nominades als Gaudí. És molt bona notícia per al cinema català que no hi hagi lloc per a totes les pel·lícules bones.”

El ventre del mar, film d’Agustí Villaronga que va triomfar a Màlaga, i Sis dies corrents, de Neus Ballús, que ha estat premiada a Locarno i Valladolid, es perfilen com a favorites a millor pel·lícula, categoria a què aspiren els films en versió original catalana. Jaume Ripoll, productor de la pel·lícula de Villaronga a través de Filmin, valorava ahir a la Pedrera que “d’alguna manera es fa justícia, és una molt bona notícia per a l’Agustí que una pel·lícula tan difícil de crear, tan complexa i arriscada, i a més rodada en català, tingui aquest reconeixement; i no oblidem que va fer història a Màlaga [sis premis]”. Jaume Ripoll destaca que l’aposta de Filmin és “donar veu a autors amb personalitat i amb discurs, i que siguin ells que se sentin alliberats de poder crear, sense imposar-los fórmules preestablertes”.

Més risc

Neus Ballús i Miriam Porté, directora i productora de Sis dies corrents, estaven igualment satisfetes: “Estem molt contentes –va comentar Neus Ballús–. Si fer una pel·lícula així, una proposta original, ja va ser un miracle, el fet que vagi tan bé a festivals, que estigui ben valorada per jurats, però també tenir premis de públic és molt engrescador.” Creu que val la pena arriscar-se: “El cinema és un art en què s’han de provar coses, les fórmules s’acaben gastant.” Miriam Porté, que també ha estat nominada per la pel·lícula per a televisió Frederica Montseny, la dona que parla, reconeix que Sis dies corrents “és una pel·lícula modesta que no sabíem quin recorregut tindria, però des de l’agost a Locarno ha estat un no parar; hem anat a més de vint festivals internacionals”.

En l’apartat de pel·lícula en llengua no catalana, el premi es decidirà entre quatre títols en castellà: Las leyes de la frontera, Libertad, Mediterráneo i Tres. En l’apartat de millor direcció hi trobem cineastes que han rodat en català i castellà: Agustí Villaronga (El ventre del mar), Daniel Monzón (Las leyes de la frontera), Clara Roquet (Libertad) i Neus Ballús (Sis dies corrents). Els actors dels cinc títols més nominats, amb poques excepcions, dominen les categories d’interpretació. A millor actriu, les finalistes són Vicky Luengo (Chavalas, que suma tres nominacions), Begoña Vargas (Las leyes de la frontera), Maria Morera (Libertad) i Marta Nieto (Tres, de Juanjo Giménez). Roger Casamajor (El ventre del mar), Chechu Salgado (Las leyes de la frontera), Eduard Fernández (Mediterráneo) i Mohamed Mellali (Sis dies corrents) aspiren a millor actor.En la categoria de millor actriu secundària hi ha dues actrius de Libertad (Nora Navas i Vicky Peña), Ángela Cervantes (Chavalas) i Anna Castillo (Mediterráneo). Els aspirants a millor actor secundari són Sergi López i Àlex Monner (Mediterráneo), Valero Escolar (Sis dies corrents) i Miki Esparbé (Tres).

Girona i la Costa Brava

El productor Edmon Roch ha aconseguit el nombre més alt de nominacions, 13, per una sola pel·lícula, La ley de la frontera. “Ens sentim molt feliços –va dir– perquè és una pel·lícula molt ambiciosa que ens va costar molt fer, un homenatge amb molt d’amor a la Girona del 1978, i els equips que hi van participar estan pràcticament tots reconeguts. Han estat molts anys de dedicació per arribar aquí, vam començar amb Daniel Monzón quan vam acabar El Niño [2014].” El film no va tenir una bona acollida en sales, però “va ser la segona pel·lícula no parlada en anglès més vista a nivell mundial quan es va estrenar a Netflix”. “Jo soc molt romàntic de sales –reconeix–, però estem vivint una època extraordinària, uns temps excepcionals, i no vam tenir l’acceptació en sales que esperàvem.”

Tono Folguera, de Lastor Media, suma 22 nominacions per Libertad (11), Mediterráneo (10) i Balandrau, infern glaçat (1). De la primera, ambientada a la Costa Brava, destaca: “És un projecte molt especial, portem amb la Clara Roquet des del primer curt que va fer, El adiós, que va guanyar el Gaudí i l’Espiga a Valladolid.” “És un projecte molt especial, molt cuidat, portem pràcticament deu anys fent-lo, i m’emociona veure ara el reconeixement a Canes, les nominacions als Goya i els Gaudí...” De Mediterráneo, diu que volien “sortir de la militància i fer una pel·lícula que cinematogràficament s’aguantés”, que a més “tenia la dificultat de rodar al mar”. “Estem molt contents d’estar nominats a pràcticament totes les categories”, conclou.

LA FRASE

És molt bona notícia per al cinema català que no hi hagi lloc per a totes les pel·lícules bones que s’han fet aquest any
Tono Folguera
productor nominat per ‘mediterráneo’, ‘Libertad’ i ‘Balandrau’


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.