Educació

Associacions de pares i mares d’alumnes retreuen a Educació manca de diàleg amb la comunitat educativa sobre els canvis al calendari escolar

Els centres concertats apunten que la notícia arriba en un moment “de molta tensió” a les escoles

La notícia sobre els canvis al calendari escolar el curs vinent ha agafat per sorpresa les associacions de pares i mares d’alumnes i les escoles. En una entrevista amb l’ACN, tant les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC) com la Federació d’Associacions de Pares i Mares d’Escoles Lliures de Catalunya (Fapel) –representants de l’escola pública i la concertada, respectivament– retreuen a Educació la manca de diàleg amb la comunitat educativa. També hi coincideix Meritxell Ruiz, secretària general de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya, que a més assenyala que els centres educatius han rebut la notícia en un moment “de molta tensió” pel context covid i la sentència sobre el castellà a les aules, entre altres.

Belén Tascón, presidenta de l’aFFaC, explica que tot el que passa al voltant de la jornada escolar té moltes “derivades”, com ara el benestar dels infants, els horaris dels professionals o les famílies. Per això, creu que abans d’anunciar una mesura així és necessari “consensuar, informar, debatre” i veure també quines afectacions pot tenir. “Sempre pot haver-hi famílies que poden estar beneficiades, però són decisions que tots ens hem de posar d’acord a nivell de comunitat”, conclou.

En qualsevol cas, Tascón apunta que caldrà veure “la lletra petita” de la normativa per conèixer amb més detall l’horari, si contractar més dies el servei de menjador suposa un sobrecost per les famílies o quin impacte té la jornada en entorns rurals o urbans o en unes famílies o altres, amb especial atenció a les més vulnerables.

En una línia similar s’expressa el president de Fapel, Josep Manuel Prats, que a més és president de la Comissió de Programació, Construcció i Equipament del Consell Escolar de Catalunya. Prats explica que no en tenien coneixement fins aquest matí, quan s’ha fet arribar l’ordre perquè la setmana vinent es faci el dictamen corresponent.

Com a portaveu de Fapel, critica la forma en què s’han presentat els canvis i com s’ha donat “per fet” que el curs vinent començarà abans. El conseller d’Educació, afirma, té la potestat de proposar polítiques i canvis, però lamenta que no ho ha consultat “pràcticament amb ningú”.

Per la seva banda, Meritxell Ruiz, secretària general de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya i exconsellera d’Educació, reivindica que si una cosa necessita el sistema educatiu és “diàleg i consens”. Moltes escoles, explica, se n’han assabentat mentre feien classe i a través de les famílies. Ruiz també remarca que els mesos de gener i febrer estan sent complicats pel protocol covid i les baixes o la sentència del castellà a les aules. “És un moment de molta tensió a les escoles”, apunta. Per això, han rebut l’anunci amb molts dubtes i incerteses.

Feusoc considera “inversemblant” deixar “només dos dies” al professorat per preparar el curs

La Federació d’Ensenyament (Feusoc) ha considerat “inversemblant” deixar “només dos dies” al professorat per preparar el curs escolar, termini que, segons l’entitat, és el que quedarà amb el nou calendari anunciat pel president de la Generalitat, Pere Aragonès, i pel conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray. Les noves dates s’aplicaran el curs 2022-23.

“Algú no veu que elaborar un horari per al mes de setembre i un altre per a la resta del curs és una complexitat afegida?”, es pregunta l’entitat en un comunicat.

Feusoc es mostra completament en desacord amb la mesura que, lamenta, es presenta “sense haver-se consultat amb les entitats representatives de la Comunitat Educativa”, i demana al Departament d’Educació que “rectifiqui”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.