Empreses

Cal Blay suma cinc restaurants en plena crisi del sector per la pandèmia

El grup vol reforçar el negoci de menjar preparat per a tercers

El Gastrobar Cal Blay Camp Nou, a les instal·lacions del FC Barcelona; El Nàutic, a Vilanova i la Geltrú; Els Jardins de Codorniu, a Sant Sadurní d’Anoia, i dos establiments de La Plural en aquestes mateixes localitats del Garraf i l’Alt Penedès. En total, el grup de restauració Cal Blay ha incorporat cinc restaurants a la seva cartera durant el període de pandèmia. També n’ha tancat un i ara en té vuit.

Aquest augment de capacitat explica, en bona part, que el 2021 s’hagi recuperat el nivell de facturació del 2019, de 12 milions d’euros, després de la patacada del 2020, quan va caure a 6 milions per les conseqüències de la pandèmia. No obstant això, els balanços comptables encara estan en vermell, situació de la qual esperen començar a sortir aquest 2022, l’any del 40è aniversari de la companyia, per al qual preveuen unes vendes de 20 milions. “Les crisis són oportunitats, i nosaltres d’aquesta en volem sortir reforçats, tot i que patirem dos anys”, diu Santi Carda, director general i fill dels fundadors, que justifica així les apostes que han fet en temps de vaques magres.

Tanmateix, la dels restaurants no és la pota del negoci que més ha patit amb la covid. El grup Cal Blay té tres àmbits d’activitat; a més dels restaurants que gestiona, també fa menjars preparats per a tercers i càtering per a empreses i casaments. El 2019, el pes de les tres àrees era del 30%, 30% i 40%, respectivament.

La companyia va començar a fer càterings l’any 2000, i aviat es va convertir en una de les palanques de creixement, especialment amb la incorporació de la segona generació a partir del 2001. Actualment, tenen set recintes en exclusivitat, però treballen en unes 150 sales a tot Catalunya. El servei inclou el menjar, però també els guarniments florals, la decoració, el mobiliari, etc. Tot es va aturar a partir del març del 2020, i en tancar l’any només era el 10% de les vendes, la restauració el 50% i el negoci a tercers, el 40%. Carda confia que molts casaments ajornats es recuperaran aquest 2022 -ja en tenen 200 d’arranjats- i que les empreses també tornaran a fer esdeveniments.

Part de la facturació que el sector de la restauració ha perdut amb la pandèmia, l’ha guanyat la distribució. Això ha ajudat Cal Blay a compensar parcialment la caiguda, perquè bona part del negoci a tercers de la companyia va a la gran superfície (una altra part va a col·lectivitats). Ara Cal Blay vol potenciar aquesta branca, incorporant nous clients i fent una aposta pels anomenats aliments de cinquena gamma (els preparats, envasats i llestos per consumir) de qualitat.

Però la principal novetat del 2022 es l’obertura d’una nova línia de negoci: la gastronomia més informal vinculada sobretot als festivals de música, que han anomenat Cal Blay Food Lovers. En aquest sentit, acaben d’arribar a un acord amb Clipper’s, l’organitzador dels festivals de Cap Roig, Cerdanya i Cambrils, que se sumaran al de Terramar de Sitges, en què participaran per segon any.

Tota l’activitat gastronòmica que no es fa als restaurants se centralitza a les instal·lacions centrals del grup, a Sant Pere de Riudebitlles: 7.000 m² de cuines, magatzems i oficines. El febrer del 2020 van comprar una nau veïna que afegeix 1.000 m² més per a futures necessitats.

CAL BLAY

Facturació
12 M€
Treballadors
250
Any de fundació
1982
El primer restaurant estava al carrer Josep Rovira de Sant Sadurní d’Anoia. El van obrir el 1982 Pere Carda i Maria Torné. El 2001 s’hi van incorporar tres dels quatre fills: Santi, Jordi i Anna.
exjugador d’hoquei sobre patins

Menys estratègia i més “partit a partit”

El 2001, Santi Carda penja els patins després d’haver fet història a l’Igualada HC i s’involucra en el negoci familiar: “Això no és una empresa familiar, som una família amb una empresa.” Ràpidament, la seva gestió deixa veure l’ambició i la mentalitat de l’esportista. “He portat a l’empresa els valors de l’esport: la perseverança, el sacrifici, la disciplina, el treball en equip...”, diu. Quan se li pregunta per l’estratègia a mitjà termini, es declara seguidor de la filosofia d’‘El Cholo’ Simeone: “Partit a partit i estar atent a les oportunitats.” També és un líder nat, en plena pandèmia ha organitzat el sector del càtering per reclamar l’atenció de l’administració: “Ens han menystingut”, assegura.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.