Opinió

La rendibilitat dels intangibles

Els intangibles poden ser marques, patents, contractes, la cartera de clients o el capital intel·lectual

En els darrers anys, el valor dels intangibles, almenys pel que fa referència a la percepció que els inversionistes en tenen, ha pujat de manera exponencial. Així, en els darrers vint-i-cinc anys, el valor dels intangibles de les empreses de l’Estat espanyol s’ha multiplicat per deu, segons un informe de Brand Finance, fins a arribar a representar un 38% del valor dels seus actius.

El valor dels intangibles de les empreses en l’àmbit global, ha passat de significar un 20% a mitjans dels anys setanta del segle passat a més d’un 80% en l’actualitat.

Empreses com Microsoft o Apple presenten valors dels seus actius intangibles sobre els 1,9 bilions de dòlars (trilions americans).

Aquest valor es pot calcular, entre altres metodologies, com la diferència entre el valor de capitalització d’una companyia i el seu valor comptable. En definitiva, aquest càlcul identifica, si fa o no fa, que el que els inversors paguen sobre el valor en llibres d’una empresa obeeix a aquests valors que permetran, juntament amb aquelles inversions tangibles, crear valor futur. Aquest valor és el valor dels intangibles, que poden ser marques, patents, contractes, la cartera de clients o el capital intel·lectual, entre d’altres.

Aquest càlcul sobre el valor de capitalització d’Apple l’any 2021 donava un valor del 97% d’actius intangibles sobre el total d’inversions de la companyia.

Evidentment, en empreses i projectes que no cotitzen, aquest valor dels intangibles és més difícil de calcular, però és clar que són aquesta tipologia d’inversions les que permeten consolidar avantatges competitius a les empreses, tenir clients, vendre amb uns marges satisfactoris i crear valor al projecte.

Fent un senzill símil, un guitarrista professional es diferencia d’un aficionat pel seu know-how, expertesa, creativitat o talent -aquests serien els valors intangibles- encara que la guitarra que toquen ambdós sigui la mateixa -aquesta seria el valor tangible.

Així mateix, cal tenir en compte que aquestes inversions que es creen al llarg de la vida d’una empresa, condicionen la rendibilitat d’un projecte i s’han de considerar en el càlcul d’aquesta rendibilitat.

Suposem que una empresa presenta un ROI (rendibilitat sobre els seus actius, com aquella relació entre el benefici d’explotació i els actius) d’un 10%. En principi, aquesta es podria considerar suficient, sempre que aquest 10% satisfés el cost exigit pels finançadors del projecte (suposem que sí).

Ara bé, aquest càlcul, se sol fer sobre els valors comptables de l’actiu, aquells que apareixen en el balanç de la societat. Si, per exemple, considerem que el valor dels intangibles representés el 50% del valor d’aquest actiu -cal recordar que en el cas d’Apple està al voltant del 97%-, aquesta rendibilitat en termes reals cauria a la meitat i potser condicionaria la viabilitat del mateix càlcul.

Cal que els directius facin aquestes consideracions a l’hora de valorar la rendibilitat dels projectes. Si no es fa així, els resultats obtinguts no reflectiran la realitat dels mateixos ni la competitivitat de les empreses.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.