Educació
JOAN CUMERAS
DIRECTOR DE L’INSTITUT JAUME SOBREQUÉS DE GIRONA. REPRESENTANT DELS CENTRES DE SECUNDÀRIA DE LA DEMARCACIÓ
“Els docents demanem diàleg, temps i aclariments”
Reclamen al Departament d’Educació que es tingui en compte la seva opinió, com un agent més
Recorda que la vaga de demà a favor de la immersió lingüística hauria de ser una preocupació del país
És el director de l’institut Sobrequés de Girona, on treballen 70 professors i hi ha cap a 800 alumnes. Denuncia que amb els anys les direccions han hagut d’entomar més responsabilitats i tasques en una jornada laboral de 45 hores. “És absolutament insuficient i ho suplim amb més hores; cal que es dimensioni correctament.”
La vaga de demà a favor de la immersió és especialment significativa.
Estem radicalment en contra que per picabaralles polítiques i judicials entrin en una qüestió que hauria de ser de caire absolutament pedagògic. El fet de l’obligatorietat d’aquest 25% ens deixa perplexos. Totes les proves objectives diuen que els alumnes catalans surten amb un nivell de castellà perfectament equiparable al de qualsevol comunitat autònoma de l’Estat. No s’entén aquesta fixació feta per un jutge d’haver de fer un nombre d’hores en una llengua. Tindrà un caire diferent de la dels altres dies perquè el Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans s’hi afegeix i és el dia límit que té la Generalitat per aplicar la norma. El model d’immersió el valorem com el gran sistema d’igualtat del país. El castellà ja té prou mitjans i l’única llengua que té dificultats ens sembla que és el català. Què passarà demà? Hi haurà molta presència d’estudiants, força del professorat, però venim de tres dies de vaga i en queden dos més. I segur que tindrà una incidència. Però si aquesta jornada de vaga estigués en un context diferent tindria encara més seguiment per part del professorat. La llengua és una reivindicació que res té a veure amb una millora laboral; és una preocupació que hauria de ser del país.
Què reclamen les direccions?
Aclarir dubtes i ser un agent més a tenir en consideració. No pot ser que el departament parli només amb sindicats i fundacions i no tingui en compte les direccions, que són les que representen els centres. Tenim inputs de professors, pares, alumnes, administració i som els responsables de l’aplicació de les polítiques educatives. La informació que tenim de la comunitat educativa és essencial perquè s’utilitzi per quan s’han de concretar polítiques educatives. Les juntes són òrgans consultius i demanem que s’utilitzin, que s’escolti les nostres aportacions, perquè hi ha coses al sistema que no acaben d’anar bé.
Quines?
El calendari. No és el motiu principal però és un motiu. No hi ha hagut prou interacció amb els que ho hem de dur a terme. No es tracta de treballar menys, en absolut. Docents, direccions treballem des de l’1 de setembre i que els alumnes vinguin abans no ens afecta en aquest sentit. En què ens afecta? En la qualitat de la nostra feina. Tenim menys temps per preparar el curs. Hi ha factors obvis com els exàmens de setembre de batxillerat, que són l’1 i 2 de setembre. El dilluns 5 corregim, el 6 farem avaluacions però els alumnes tenen dos dies per fer reclamacions. Per tant, el dia 7 no sabrem quins alumnes són de primer o de segon de batxillerat i a l’hora de confeccionar els grups és complex. També hi ha problemes amb les dates de matriculació, els cicles formatius..., tot és molt just. El benefici que comporten aquests dies d’avançament no mereix tots els problemes que ens ocasionen.
I quant al currículum d’ESO?
Una de les coses que no veiem clares és, tal com ho va plantejar el conseller, que cada centre podia aplicar el currículum nou o ajornar-ho d’aquí a un any. Hi ha centres amb un nivell de complexitat menor en què és més fàcil arribar a acords amb certa celeritat, però hi ha altres centres en què és molt més difícil aplicar-ho per al curs vinent. No ens agrada gens la idea que hi hagi centres que amb el currículum nou siguin considerats els bons i que els que mantinguin el que hi ha siguin els dolents o els més mandrosos. L’estructura del centre ho fa complicat. És millor que s’apliqui per a tothom al mateix temps.
Les mobilitzacions de la setmana passada, però, han servit per pressionar.
En el currículum d’ESO sí que s’han acostat posicions, com ara la inclusió de la filosofia a quart d’ESO o de matèries que fomenten la creativitat. Però quant al batxillerat no teníem l’esborrany fins divendres, quan feia dies que es distribuïa al Saló de l’Ensenyament. No s’ha fet correctament. Com a part del sistema hauríem de tenir la informació amb temps per poder fer aportacions abans de distribuir-la a alumnes i famílies. Ens agradaria participar en un debat sobre els canvis de batxillerat. Sempre pensem en els alumnes. Les vagues no són gratuïtes per als docents que hi hem participat. Hem deixat de percebre diners per aconseguir millorar el sistema educatiu, aspectes que afavorissin el nostre alumnat. Sort en té, el sistema, de la vocació dels docents.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.