Política

Govern i partits veuen com a única responsable La Moncloa

Plaja manté el focus en el CNI i l’executiu espanyol “per acció o per omissió”

Junqueras posa en dubte la credibilitat de l’espionatge a Sánchez, i Puigdemont adverteix de “moviments tàctics”

El govern i els par­tits que li donen suport no van moure’s ahir ni un pam de l’exigència que s’obrin inves­ti­ga­ci­ons pro­fun­des i s’assu­mei­xin res­pon­sa­bi­li­tats pel Cata­lan­gate mal­grat que el govern espa­nyol denunciés per sor­presa que també ha estat víctima d’espi­o­natge, i van coin­ci­dir a asse­nya­lar la mateixa Mon­cloa com a “única res­pon­sa­ble” de tots els casos, sigui “per acció o per omissió”. “Tot asse­nyala el govern espa­nyol i els seus ser­veis d’intel·ligència, i el punt d’inici és la repressió des­fer­mada con­tra l’inde­pen­den­tisme”, cons­ta­tava en una com­pa­rei­xença extra­or­dinària arran de les noves reve­la­ci­ons la por­ta­veu de l’exe­cu­tiu, Patrícia Plaja, que ho qua­li­fi­cava tot ple­gat de “des­propòsit” i refle­xi­o­nava que si a La Mon­cloa no n’esta­ven al cas és fins i tot més greu, perquè vol dir que “no con­tro­len ni el seu propi estat”. “Aquest «todo por la patria» està fent tron­to­llar peri­llo­sa­ment el sis­tema democràtic”, hi afe­gia.

Plaja, que s’hi refe­ria com “el cas d’espi­o­natge més gran d’Europa”, es mos­trava sor­presa també perquè hi veu una doble vara de mesu­rar els fets, després que el minis­tre de Pre­sidència, Félix Bolaños, extragués “con­clu­si­ons categòriques” ahir i donés per fet que l’espi­o­natge a Pedro Sánchez i a la minis­tra Mar­ga­rita Robles, que ja han dut als tri­bu­nals, ve d’agents externs. “Sem­bla que la gra­ve­tat dels fets avui és dife­rent que la set­mana pas­sada, quan teníem 65 casos con­fir­mats”, lamen­tava.

En una línia simi­lar, el pre­si­dent d’ERC, Oriol Jun­que­ras, recor­dava en una roda de premsa extra­or­dinària que tots els inter­ro­gants arran de l’esclat del Cata­lan­gate con­ti­nuen sent vàlids ara, com ho és l’exigència d’una comissió d’inves­ti­gació i de l’assumpció de res­pon­sa­bi­li­tats polítiques, que adver­tia que “hau­ran de ser més grans com més temps passi”. En qual­se­vol cas, igual que Plaja, recor­dava que el govern espa­nyol i els seus apa­rells d’estat són els únics res­pon­sa­bles d’orde­nar, per­me­tre i con­tro­lar qual­se­vol espi­o­natge que hi hagi pogut haver, que no té dub­tes que ve del CNI i que creu que pot arri­bar a una xifra “sis o set vega­des” supe­rior als 65 que hi ha con­fir­mats. Jun­que­ras recor­dava que ja s’havia aler­tat molts cops que la per­se­cució a l’inde­pen­den­tisme “ani­ria seguida” de la per­se­cució a molts altres sec­tors, i con­vi­dava el PSOE, que en el pas­sat s’hi havia com­promès, a “nete­jar” les cla­ve­gue­res “ara que en té l’opor­tu­ni­tat”.

El repu­blicà, això sí, posava en dubte la “ver­sem­blança” de la denúncia de Bolaños, i no des­car­tava que vul­guin “diluir” així les seves res­pon­sa­bi­li­tats en el Cata­lan­gate, tot i que en rea­li­tat només acon­se­guei­xen crear noves incer­te­ses i ampliar aques­tes res­pon­sa­bi­li­tats. “No sabem fins a quin punt el govern espa­nyol intenta cons­truir una cor­tina de fum o és víctima de l’espi­o­natge que ell mateix ha permès con­tra l’inde­pen­den­tisme. Nosal­tres no tenim les seves fonts reser­va­des; ells, sí”, etzi­bava, con­vi­dant-los a inves­ti­gar.

Jun­que­ras cri­ti­cava que la fis­ca­lia no hagi actuat fins ara, i alhora des­car­tava dur el Cata­lan­gate a l’Audi­en­cia Naci­o­nal com ha fet La Mon­cloa amb les seves escol­tes, per la des­con­fiança en una “reso­lució ràpida i efec­tiva”. El repu­blicà, a més, insis­tia en el dis­curs que la con­fiança està “molt mal­mesa” amb el govern espa­nyol per la seva inacció, fet que “posa molt difícils” les con­di­ci­ons per a la taula de nego­ci­ació. Igual­ment, avi­sava, que ERC li con­tinuï donant suport al Congrés dependrà “en enorme mesura” del que faci per tal de res­tau­rar el dany.

Tan explícita com Jun­que­ras, la pre­si­denta del Par­la­ment, Laura Borràs, va ser una de les veus que més van qüesti­o­nar la vera­ci­tat de l’anunci del minis­tre Bolaños. “És una mani­o­bra per pas­sar de bot­xins a vícti­mes? Bye, Cata­lan­gate? No cola”, sen­ten­ci­ava a Twit­ter.

El pre­si­dent Car­les Puig­de­mont va adver­tir de “movi­ments tàctics” per con­fon­dre i ho va com­pa­rar amb un tret al peu. “La meva soli­da­ri­tat amb ells [Sánchez i Robles], com a vícti­mes, i la meva màxima exigència cap a ells, com a res­pon­sa­bles de no haver fet res fins a l’esclat del Cata­lan­gate”, els va retreure. El diri­gent exi­liat va lamen­tar que La Mon­cloa hagi espe­rat que hi hagués una infecció amb Pega­sus als mòbils del pre­si­dent espa­nyol i de la minis­tra de Defensa per con­si­de­rar que és un assumpte d’extrema gra­ve­tat i per inves­ti­gar-ho: “Quan ho denunciàvem els cata­lans no mereixíem tanta con­si­de­ració.”

Després de l’exe­cu­tiva de Junts, el por­ta­veu del par­tit, Josep Rius, només obser­vava dues opci­ons: “O hi ha incom­petència o hi ha com­pli­ci­tat.” Rius recor­dava que l’even­tu­a­li­tat que Sánchez sigui víctima no l’exi­meix de donar expli­ca­ci­ons i assu­mir res­pon­sa­bi­li­tats. Pel també vice­pre­si­dent de la for­mació, una manera de veure si els soci­a­lis­tes es cre­uen la gra­ve­tat de l’espi­o­natge serà la seva posició en la junta de por­ta­veus al Congrés que se cele­brarà avui, que ha de votar la cre­ació d’una comissió d’inves­ti­gació: “Es veurà si el PSOE està dis­po­sat a arri­bar fins al final o estem davant d’una cor­tina de fum.” Rius va obser­var que el govern espa­nyol ha pas­sat de negar l’espi­o­natge a l’inde­pen­den­tisme a pre­sen­tar-se com a víctima d’aquest espi­o­natge i va ins­tar Sánchez a obrir les cla­ve­gue­res de l’Estat i “desin­fec­tar-les”, aquell verb que va uti­lit­zar Josep Bor­rell però per refe­rir-se a l’inde­pen­den­tisme. “Espa­nya no serà una democràcia plena fins que no desin­fecti les cla­ve­gue­res de l’Estat”, va adver­tir.

LES FRASES

La urgència i les presses que no han tingut en dues setmanes sorgeixen avui. És intolerable
Patrícia Plaja
portaveu del govern
Algú que es dispara un tret al peu amb la seva pròpia pistola és una víctima, però també n’és el responsable
Carles Puigdemont
President a l’Exili
Els girs en el relat que permanentment construeixen per evitar responsabilitats, quina credibilitat tenen?
Oriol Junqueras
president d’erc


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.