Eines

Manual de ‘pesca’ per tenir èxit

Les organitzacions han de tenir present els canvis en els processos de selecció per seduir les noves incorporacions

Els de menys edat volen divertir-se a la feina i tenir reptes constantment

Atreure talent jove d’entre 20 i 30 anys, amb unes habilitats transversals com la comunicació, els idiomes i la tecnologia s’ha convertit en un gran repte per a les empreses.

Es tracta d’uns perfils cada cop més escassos i per quals s’ha de competir no només amb empreses veïnes, sinó amb companyies d’arreu del món. Per aconseguir aquests empleats tan preuats, les organitzacions empresarials no poden seguir fent servir el sistema de captació i retenció que han utilitzat fins ara, i han de tenir present tots els canvis que s’han anat generant si volen incorporar jovent amb formació i habilitats transversals per a les seves plantilles.

Un d’aquests canvis és la rapidesa. Els processos de selecció s’han escurçat. Si fa uns anys des que es publicava una oferta fins que s’escollia el candidat podia passar, com a mínim, un mes, ara aquest temps s’ha reduït a una setmana, com a molt. “Si l’empresa no és suficientment àgil per captar el candidat que vol, segurament ho farà un altra abans”, explica Marta de Llauder, fundadora i directora de Talent Point, una consultoria de recursos humans, amb seu a Barcelona, especialitzada en perfils júniors, que des de fa deu anys organitza JOBarcelona un esdeveniment presencial en què ajunta empreses i candidats joves perquè es coneguin.

Un altra de les modificacions en els processos de selecció de talent jove és que l’empresa ha deixat de tenir la paella pel mànec, i ara és el candidat qui realment acaba fent l’elecció d’on vol treballar.

L’elevada disponibilitat per traslladar-se allà on hi ha una oferta de treball també és un dels canvis importants entre els candidats de menys edat. Les opcions de mobilitat internacional han passat a ser un element molt valorat entre els joves i han deixat de ser l’inconvenient que trobaven les generacions més grans.

La competència pel talent, s’amplia, doncs, i afegeix un repte més a les organitzacions empresarials. I per si no fos poc, especialment després de la pandèmia i amb la major utilització del teletreball, la competència s’ha engrandit. “Un perfil demanat pot treballar des de Barcelona, amb sous de fora i amb condicions d’altres països, la qual cosa encara posa més pressió a les empreses locals”, diu de Llauder.

Així mateix, amb la digitalització de les ofertes de treball, l’accés a la informació s’ha democratitzat i el talent jove té permanentment noves propostes sobre la taula o a només un clic, la qual cosa fa que la rotació dins de les organitzacions empresarials sigui cada cop més elevada. Allò d’una feina per a tota la vida ha passat a millor vida.

Així doncs, les empreses necessiten desenvolupar eines no només per atreure talent, sinó també per desenvolupar-lo i que es vulgui quedar a l’empresa. Queda desterrat fins i tot el terme de retenir el talent, que s’ha de substituir per seduir el talent perquè no marxi.

“Tot i això, totes les empreses necessiten un percentatge de rotació òptim que permeti garantir que segueix entrant gent amb noves maneres de treballar i amb punts de vista diferents”, explica Isabel Iglesias, experta en recursos humans i fundadora de Sirania.

Tanmateix, què han de fer les organitzacions per seduir el talent? Marta de Llauder alerta que els joves necessiten sentir-se valorats. A més, han de trobar que estan aprenent i que fan una feina que té un impacte en la societat, a banda de passar-s’ho bé i estar contents. Les companyies han de tenir present que els perfils més joves es volen divertir també a la feina, i que “la felicitat no és un estat reservat només per al temps d’oci”.

Per fer-ho possible, algunes organitzacions han decidit crear start-ups per incorporar els més joves, de manera que el talent senti l’adrenalina de l’emprenedoria, o també s’han decantat per fer sistemes organitzatius basats en projectes, que tenen una durada més determinada i estan formats per equips multidisciplinaris.

De Llauder assegura que la mostra de la necessitat creixent de talent és que des de la seva consultoria cada cop l’han d’anar a buscar a cursos més baixos. “Abans contactàvem amb estudiants de màster o d’últim curs, i ara ja estem baixant a segon i tercer de carrera.”

Així doncs, en l’edició d’aquest any del JOBarcelona, que se celebrarà el proper 31 de maig al Camp Nou, han incorporat com a novetat una zona específica perquè les start-ups puguin captar talent i per a joves emprenedors d’altres sectors. A més del que volen les empreses, en l’esdeveniment s’ofereixen activitats per aprendre tot el que necessita saber un candidat per trobar feina, des de l’autoconeixement fins a com fer un CV, una entrevista o com passar una dinàmica i negociar un salari.

El salari emocional ajuda

La irrupció del salari emocional s’ha convertit en una nova eina per evitar la sortida recurrent del personal més preuat, de manera que moltes empreses ofereixen, sempre que els és possible, facilitats per conciliar, avantatges socials o teletreball.

Per aconseguir-ho, les empreses han d’incorporar canvis en el seu lideratge, desterrar els models verticals tradicionals i apostar per models basats en el que es coneix com a softskills, és a dir que tinguin en compte aspectes com la motivació, la intel·ligència emocional i la capacitat resolutiva i d’autogestió, sempre acompanyats de coneixements tècnics i tecnològics.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.