Societat

Colau cita els governs català i espanyol per debatre la reducció del creuerisme

L’alcaldessa de Barcelona alerta del creixement sense límits del sector i en proposa una regulació

Foment menysté la proposta i la qualifica d’“ocurrència”

Les cartes de cara amunt i sobre la taula. Ada Colau ha començat el que serà un llarguíssim any de precampanya electoral deixant clar quin és el seu model de ciutat amb relació al turisme i ahir va llançar una proposta que pretén limitar l’arribada de vaixells de creuer al port de la ciutat.

La proposta es concreta en una carta enviada al president de la Generalitat, Pere Aragonès; a la ministra de Transports i Mobilitat, Raquel Sánchez, i al president del port, Damià Calvet –totes tres, escrites en català–, en què demana que les administracions amb competències s’integrin en una taula de treball de la qual surti una “regulació clara i concisa”.

La carta de Colau comença fent una descripció de la situació actual, que al seu parer es concreta en un mes de maig “insostenible” pel que fa a l’arribada de vaixells i turistes que desembarquen per estar-se poc més d’un dia a la ciutat. L’alcaldessa diu que aquesta realitat es mantindrà ja fins a l’estiu i contribuirà a una “massificació del centre” de la ciutat, amb el consegüent “impacte en el medi ambient i la salut” dels barcelonins.

Ada Colau pren com a exemple a seguir la regulació d’entrada de vaixells que ha posat en marxa el port de Palma. “El model sense límits és insostenible”, assegura l’alcaldessa, que demana una regulació que, precisament, posi límits a aquesta activitat turística. A Mallorca, l’acord a què han arribat les administracions limita a tres entrades diàries el nombre de vaixells de creuer al port de la capital balear.

La iniciativa de Colau va rebre ahir mateix la dura rèplica de la patronal Foment del Treball, que va qualificar la proposta de la taula de treball entre administracions d’“ocurrència”. Foment està en contra de reduir l’entrada de vaixells de creuer, assenyala que ja es treballa en un pla perquè no contaminin durant la seva estada i afirma, de manera rotunda, que “el decreixement és un atac a l’estat del benestar”.

Les xifres de l’activitat real al port indiquen que, fins a l’abril, el creuerisme va moure 220.316 passatgers al port de Barcelona, una dada que encara se situa lluny de les xifres d’abans de la pandèmia. Durant tot el 2019, van passar pel port de Barcelona 3.137.978 passatgers que van pujar o baixar d’un vaixell, dels quals 1.383.524 hi van fer escala en trànsit.

Diners per portar turistes al Rec Comtal

L’estratègia turística de l’Ajuntament de Barcelona inclou evitar el col·lapse de visitants al centre de la ciutat: reduir-ne el nombre, però també crear nous centres d’interès als barris per diversificar l’oferta. Per aquest motiu, es volen invertir 50 milions d’euros, provinents dels fons europeus Next Generation, per consolidar noves apostes. Un dels projectes que s’estudien és la creació d’una ruta a través del Rec Comtal, l’antic curs d’aigua que, des de Montcada i Reixac, subministrava aquest element essencial a la ciutat. En total, l’Ajuntament treballa en 21 projectes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.