Cinemes russos sense Hollywood
La falta d’espectadors i de títols dels EUA ha obligat a tancar un 36,3% de les sales
Les produccions pròpies, l’única esperança
Ni les aventures aèries de Tom Cruise a Top Gun Maverick ni els superherois de Marvel de Doctor Strange en el multiverso de la locura, que es poden veure a Catalunya. Als cinemes de Moscou gairebé no s’hi projecten pel·lícules nord-americanes acabades d’estrenar a causa del bloqueig de les grans productores de Hollywood. La falta de grans estrenes dels Estats Units, que aconseguien un bon taquillatge, ha dut l’Associació de Propietaris de Cinema a advertir que la delicada situació amenaça amb el tancament de la meitat de les sales. De fet, en un 36,3% ja s’hi ha deixat de projectar.
Tot i això, hi ha esperances dipositades en el cinema rus, que també estrena a la gran pantalla, i en els films per a tota la família, a part dels títols del cinema europeu, sobretot de productes independents. Una de les grans pel·lícules a la cartellera russa aquest cap de setmana és un film d’època titulat Amanat, una història d’amor ambientada en la Guerra del Caucas del segle XIX. Però amb una gran estrena produïda al mateix país difícilment les sales remuntaran una delicada situació econòmica provocada pel bloqueig arran del conflicte a Ucraïna, més el llast que deixa la pandèmia de la covid i el canvi d’hàbits dels espectadors, que cada cop miren més films a les plataformes.
Amb menys títols d’estrena dels Estats Units a la gran pantalla, hi ha productores i cineastes russos que veuen l’oportunitat de promocionar més les seves pel·lícules, ara que no tenen la competència americana. Però els propietaris de cinemes, que depenen més que ningú del taquillatge per pagar els seu empleats, adverteixen que la falta de títols és preocupant i, de moment, les cintes russes no poden substituir el volum de metratge que feien rodar els projectors abans de la guerra d’Ucraïna. “És impossible reemplaçar a curt termini la quantitat de pel·lícules que van abandonar el mercat de manera abrupta”, adverteixen en un comunicat els responsables de l’Associació de Propietaris de Cinema. Les mateixes empreses que estan al capdavant de les sales fan mans i mànigues per capgirar la situació i estan treballant amb estudis cinematogràfics d’Àsia i l’Amèrica Llatina per adquirir més títols. Però els propietaris ho tenen clar: “Encara que hi hagi èxits recents en el cinema indi i coreà, el cinema rus és un nínxol i, sense títols de grans pel·lícules produïdes al mateix país [i que arrosseguin espectadors], la taquilla no pot remuntar.”
La delicada situació ja comença a fer estralls. Al gener, segons dades de l’entitat, hi havia a Rússia 2.161 cinemes, amb un total de 5.709 sales, però a mitjan abril només estaven en funcionament 3.633. Unes dades preocupants per a la mateixa indústria perquè, tot i que avui dia hi ha plataformes d’internet on s’estrenen moltes pel·lícules, els propietaris de les sales tenen clar que els cinemes són els garants de la creació de films de qualitat, ja que són el lloc on s’acaben generant els ingressos perquè l’engranatge del negoci que envolta el setè art continuï funcionant. A Rússia hi ha 35.000 empleats a les sales i 20.000 professionals que es dediquen a la producció que depenen del bon funcionament de la indústria per cobrar a final de mes. Hi ha hagut iniciatives imaginatives, com ara la de projectar continguts de grans youtubers russos, que ara no tenen beneficis pel bloqueig al país del portal web. Però, és clar, hi falten grans superproduccions que generin ingressos.