Gran angular

El Port de Barcelona crea comunitats energètiques per accelerar la descarbonització

La infraestructura catalana facilita agrupacions d’autoconsum en tot el recinte portuari per generar, usar i gestionar energia verda en els pròxims anys

El potencial fotovoltaic del Port és d’uns 92 MW de potència i uns 120 GWh/any

El canvi climàtic és real i l’activitat humana, principalment l’alliberament de gasos contaminants per la crema de combustibles fòssils (carbó, petroli i gas), és la seva causa principal.

En aquest sentit, el Port de Barcelona té una implicació ferma amb la sostenibilitat, tant ambiental com econòmica i social, un compromís que li ha fet desenvolupar en els últims anys nombrosos projectes per descarbonitzar l’activitat portuària i reduir les emissions perjudicials per a la salut dels ciutadans. En el pla estratègic per al període 2021-2025 amb horitzó fins al 2040, la sostenibilitat ambiental i la transició energètica són l’eix central i l’essència del pla d’acció estructurat en els objectius estratègics i operatius que es concreten en projectes específics durant aquest període.

La infraestructura catalana subscriu els objectius de la Unió Europea en el marc del Pacte Verd i el paquet legislatiu d’aplicació del Fit for 55, que inclou, com a més destacades, la regulació per als combustibles marins alternatius, les directives sobre energies renovables i eficiència energètica, la directiva sobre fiscalitat energètica i la normativa que regula el comerç dels drets d’emissions (ETS-EU). Precisament, l’objectiu del Port respecte a les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle comportarà una reducció del 50% fins al 2030 i la neutralitat en carboni per al 2050.

Projecte europeu Creators. Actualment, un dels projectes prioritaris és la participació del Port de Barcelona en el projecte Creators per al desenvolupament de comunitats energètiques locals a Europa. Aquest projecte, finançat per la Unió Europea a través dels fons Horizon 2020, desenvolupa quatre projectes pilot a quatre països diferents, entre els quals hi ha la comunitat energètica del moll de Pescadors del Port de Barcelona.

Una comunitat energètica és una nova manera de generar, usar i gestionar energia a escala local a través de la col·laboració de la ciutadania, les administracions i les empreses. Un sistema energètic més eficient i descentralitzat, més just i col·laboratiu, que permeti empoderar els consumidors i incrementar la independència energètica, a més de reduir les emissions contaminants i d’efecte d’hivernacle.

La comunitat energètica del moll de Pescadors disposarà d’una interconnexió de petites illes d’energia renovable que aprofitarà les superfícies de les cobertes existents i futures (magatzems, aparcaments i llotja) per ubicar-hi un sistema de plaques solars per alimentar les diferents instal·lacions del moll (fàbrica de gel, llotja, etc.). A banda, s’instal·laran unes bateries que permetran emmagatzemar els excedents de producció. La instal·lació fotovoltaica i d’emmagatzematge situada a la coberta de la nova llotja inclourà 359 plaques solars, que generaran una potència nominal de 100 kW i una capacitat d’emmagatzematge de 70 kWh. Aquesta instal·lació d’energia solar permetrà un estalvi anual de 54 tones de CO2.

Energia verda al Port. Aquest model de generació d’energia verda està previst implementar-lo a tot el territori portuari. El potencial fotovoltaic del Port de Barcelona és d’uns 92 MW de potència i uns 120 GWh/any, si s’instal·lessin plaques fotovoltaiques a tots els terrats i superfícies disponibles. Segons els estudis realitzats, es podrien arribar a instal·lar unes 310 unitats de plaques fotovoltaiques, entre pèrgoles i cobertes, que ocuparien una superfície de 627.000 m². Amb aquesta producció elèctrica es podria cobrir el 50% del consum elèctric estimat del Port o evitar aproximadament un 50% del consum de combustible derivat de les estades de tots els vaixells durant un any.

A banda, l’energia generada de manera sostenible pel mateix Port de Barcelona es podria abocar a la xarxa general d’electricitat o utilitzar l’excedent per a la producció d’hidrogen verd a través d’un electrolitzador. La producció d’hidrogen verd permetria obtenir un combustible zero emissions tant per al transport terrestre com per al marítim, així com emmagatzemar els excedents elèctrics per a les hores vall de producció de renovables. El Port de Barcelona està treballant en una altra possible via de descarbonització, paral·lela a la producció d’hidrogen verd, que seria la producció de biocombustibles a partir dels residus MARPOL que es recullen dels vaixells, implementant així una economia circular que permeti reutilitzar els residus com una font energètica.

En un futur proper, s’obre un ventall de múltiples possibilitats en què els ports juguen un paper fonamental per a la descarbonització de l’economia. Com a punts d’intersecció entre la terra i la mar, poden convertir-se en catalitzadors del canvi en multitud de sectors, que van des del marítim fins a l’energètic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.