Economia

regne unit

Una vaga de 45.000 treballadors paralitza la xarxa ferroviària britànica

La vaga és equivalent a les que va viure el Regne Unit durant les dècades dels anys 70 i 80 del segle passat

Amb la inflació disparada al Regne Unit per sobre del 10%, una vaga de més de 45.000 treballadors ferroviaris ha deixat aquest dijous pràcticament paralitzada la xarxa de trens del país, en protesta per a exigir pujades salarials concordes amb l’increment del cost de la vida.

Només el 20% dels trens habituals estaven programats durant la jornada, tots ells entre les 07.30 del matí i les 18.30 de la tarda, i en algunes línies va cessar la circulació per complet en la sisena vaga del sector des de juny.

Ciutats amb important activitat portuària com Swansea (Gal·les) i Portsmouth (Anglaterra) han quedat incomunicades per tren arran de l’atur, que tornarà a repetir-se aquest dissabte.

A més d’empleats de 14 companyies ferroviàries, participen en les aturades milers de treballadors de l’operador Network Rail, responsable de les vies i la senyalització, per la qual cosa l’activitat de les firmes que no participen en la vaga també ha quedat afectada.

El secretari general del sindicat del transport RMT, Mick Lynch, ha assegurat que el sector està disposat a mantenir de manera “indefinida” la disputa, mentre que un portaveu del Ministeri de Transport ha lamentat que “els líders sindicals hagin optat de nou per infligir misèria i problemes a la vida diària de milions de persones”.

Les vagues d’aquest estiu han traslladat als britànics a l’històric “hivern del descontentament”, tres decennis enrere, quan el país es va paralitzar per les protestes contra els límits a les pujades salarials impostos pel primer ministre laborista James Callaghan.

El govern va fixar llavors un límit del 5% d’increment, quan la inflació superava el 7% a la fi de 1978, la qual cosa va fer esclatar el malestar. Els preus van arribar a disparar-se prop d’un 18% en 1980 i no van tornar a caure per sota del 10% fins a 1982.

Aquest estiu, nombrosos sectors han tornat a expressar el seu descontentament amb la situació econòmica.

A més del transport, els treballadors de les antigues empreses estatals de correus (Royal Mail) i telecomunicacions (BT) han programat vagues, mentre que els sindicats que representen a professors, infermers i policies, entre altres, han avançat que estudien convocar accions després de rebre augments d’entre el 4% i el 5%.

Improbable vaga general

El Regne Unit no ha viscut una vaga general des de 1926, malgrat les nombroses vagues de les dècades de 1970 i 1980, i només la federació nacional de sindicats TUC té poder per a convocar-la.

El secretari general d’aquesta organització, que agrupa a prop de mig centenar de sindicats, amb més de 5 milions d’afiliats, ha estat preguntat avui pels mitjans durant un piquet en l’estació londinenca d’Euston per la possibilitat de fer aquest pas històric. “Crec que hi haurà accions generalitzades i sincronitzades”, ha afirmat, al mateix temps que ha admès que les mesures no necessàriament adoptaran la “forma tradicional” d’una vaga general.

“Hi ha una onada de reacció entre la classe treballadora davant la manera com estan sent tractats. La gent s’està fent més pobra cada dia que passa. No poden pagar les factures. Estan sent tractats de manera miserable en els seus treballs”, ha afirmat.

El govern no es vol involucrar

A pesar que els treballadors han acusat el govern de pressionar a les companyies ferroviàries per a limitar les pujades salarials, el ministeri de Transport ha insistit avui que l’Executiu “no està involucrat en les negociacions”, que considera “un assumpte entre els sindicats i les empreses”. “És moment de desmuntar els piquets i tornar a la taula de negociacions. El futur del nostre sector ferroviari depèn d’això”, ha indicat un portaveu del ministeri.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.