Economia

Turquia

Els vaixells pagaran cinc vegades més per creuar el Bòsfor

La taxa passa dels 0,8 dòlars fixats el 1983 a 4,08 dòlars

Les autoritats turques justifiquen l’augment per un ajustament del preu de l’or

El govern turc mul­ti­pli­carà per cinc, a par­tir del 7 d’octu­bre, la taxa que han de pagar els vai­xells que cre­uen pels estrets del Bòsfor i els Dar­da­nels. Amb aquest aug­ment, els ingres­sos per aquest con­cepte pas­sa­ran de 40 a 200 mili­ons de dòlars anu­als, segons infor­men els mit­jans turcs.

Fonts del minis­teri d’Infra­es­truc­tura cita­des per l’agència ofi­ci­a­lista Ana­dolu jus­ti­fi­quen que l’enca­ri­ment de la taxa està rela­ci­o­nat amb un ajus­ta­ment del preu de l’or.

El trànsit marítim pel Bòsfor és regu­lat pel Trac­tat de Mon­treux, de 1936, que auto­ritza Tur­quia a cobrar unes taxes en con­cepte d’ins­pecció sanitària i man­te­ni­ment de ser­veis de senya­lit­zació i res­cat. Aques­tes taxes oscil·laven entre els 0,38 i els 0,59 francs d’or, en funció del tonatge de l’embar­cació.

L’ante­rior ajus­ta­ment de les taxes es va fer el 1983, quan Tur­quia va cal­cu­lar el valor del franc d’or, una uni­tat monetària abo­lida el 2003, en 0,8 dòlars. Ara, el minis­teri d’Infra­es­truc­tu­res ha fixat el valor de la taxa que han de pagar els vai­xells en 4,08 dòlars, cinc vega­des més.

Cada any cre­uen el Bòsfor apro­xi­ma­da­ment 40.000 vai­xells mer­cants, amb un volum total d’unes 630.000 tones, segons estadísti­ques ofi­ci­als.

Mol­tes naus paguen taxes addi­ci­o­nals per un pràctic o, en el cas dels mer­cants més grans, un remol­ca­dor que acom­pa­nya el vai­xell per pre­ve­nir acci­dents en aquesta ruta marítima de forts cor­rents.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.