Serveis

infraestructures

aturada ferroviària

Rodalies no surt del forat

Una fallada informàtica greu impedeix per seguretat iniciar el servei ferroviari arreu de Catalunya a l’hora punta del matí

Aquesta nova incidència a la xarxa afecta al voltant de 80.000 passatgers i 200 trens

Rodalies de Catalunya viu en un bucle. Els incidents i retards es repeteixen sovint, sigui per avaries de locomotores o catenàries, sigui per les interrupcions causades per obres de modernització i millora, sigui per tempestes d’aigua i caigudes d’arbres, o sigui per robatoris de cable de coure. Afecten periòdicament bona part de les línies de rodalies, regionals i llarga distància de la xarxa convencional perquè aquesta té a Catalunya la limitació que tots els trens passen obligatòriament per un dels dos túnels que travessen la ciutat de Barcelona.

Però els col·lapses integrals del servei, tot i no ser habituals, també acaben repetint-se un dia o altre. És el que va passar ahir en una altra incidència greu de la xarxa. A la una i deu de la matinada el proveïdor tecnològic del sistema de telecomunicacions de la xarxa va començar a carregar als equips l’actualització del programari. L’operació havia de durar entre mitja hora i tres quarts, però al cap de deu minuts d’haver començat la càrrega es va produir “un tall totalment anòmal”, en paraules de la presidenta d’Adif, María Luisa Domínguez, que a les quatre de la tarda compareixia a les oficines de l’estació de Sants per donar explicacions del col·lapse del matí. Al cap d’una hora d’intentar carregar el programari (software) infructuosament, els informàtics van considerar que podia estar fallant el maquinari informàtic (hardware) i van decidir canviar els equips de hardware i carregar des del principi tot el programari nou. En vista que el sistema no estaria a punt a temps, a dos quarts de cinc de la matinada es va decidir no començar el servei ferroviari per motius de seguretat.

Tot i que fonts d’Adif expliquen que el centre de control de trànsit centralitzat (CTC) situat a l’estació de França va funcionar en tot moment, la impossibilitat de comunicar-se entre aquest i els trens va obligar per prevenció a suspendre l’hora d’inici del servei –el sistema de telecomunicacions tren-terra connecta el CTC amb les diverses bandes de regulació de la xarxa per poder comunicar-se amb els conductors–. El servei de rodalies, regionals i llarga distància que havia de començar a operar a les cinc de la matinada no ho va fer fins a les vuit del matí. Durant l’hora punta d’anada a la feina cap dels 200 trens que havien d’iniciar el servei van poder circular i 80.000 usuaris es van quedar sense mitjà de transport. Tot i que Renfe va informar per tots els seus canals que no hi havia servei i calia buscar mitjans alternatius, milers de passatgers ja eren o anaven a les estacions.

A les vuit i cinc del matí el sistema tren-terra estava operatiu però el desgavell d’horaris i freqüències va fer que el servei no es pogués normalitzar fins al migdia –normalitzar el ritme habitual de pas de trens, si bé alguns no van recuperar horari o freqüència fins a hores més tard.

Domínguez va demanar disculpes –“som molt conscients del trastorn ocorregut”– però va explicar que era el primer cop que es produïa aquesta fallada perquè l’actualització rutinària del sistema s’ha fet prèviament amb èxit a Castelló i Madrid Delicias.

Tècnics de l’empresa Atos Unify, que proveeix el sistema, analitza on es va produir la fallada, mentre que Adif assegura que es va renovar el 2020.

LES XIFRES

3
hores d’aturada
hi va haver al servei de rodalies, regionals i llarga distància de Renfe, fins a les vuit i cinc del matí.
200
trens
no van poder iniciar el seu recorregut des de l’inici del servei previst a les cinc de la matinada.
80.000
passatgers
afectats per l’aturada de tots els trens en l’hora punta del matí, segons Renfe.

Sistema del 2003 renovat el 2020 i avaria “mai vista”

De fallada “sense precedents”va qualificar ahir l’avaria informàtica la presidenta d’Adif. Va voler diferenciar-la de la caiguda completa del CTC que es va produir el 21 de maig del 2015 i que va causar el darrer col·lapse integral de la xarxa després que l’abril anterior el sistema operatiu del CTC de Rodalies de Catalunya ja havia fallat en dues ocasions. De fet, arran d’aquella pèrdua de control informàtic de la xarxa, Adif va rescindir el contracte del proveïdor Telvent, filial de Schneider, i el va acabar adjudicant posteriorment a la tecnològica Siemens. Pel que fa al sistema de telecomunicacions tren-terra que va fallar ahir, Domínguez va explicar que el va instal·lar Siemens el 2003 però que va ser renovat el 2020-2021 amb maquinari i programari nous però de l’empresa Atos Unify, tot i que “la tecnologia és la mateixa”, va dir la presidenta de l’administrador ferroviari estatal. Domínguez va admetre que fins que no estigui enllestida l’anàlisi que fan els tècnics d’Atos no es podrà saber què va fallar en l’actualització de comunicacions. De fet, Domínguez reconeixia ahir a la tarda que encara no era clar si es tractava d’un problema de l’actualització del programa o si la fallada era al disc dur del sistema operatiu. Pels passatgers afectats, el cas d’ahir no és una excepció pel que fa a retards. L’Oriol, del Masnou, declarava resignat a ACN que és cada setmana el mateix. Sergio, de Canovelles, deia que a l’R3 “arriba un punt que no saps què et trobaràs”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.