Societat

Les dificultats econòmiques, principal maldecap pels barcelonins

Així ho recull l’Enquesta de Serveis Municipals del 2022, basada en 6.000 entrevistes fetes presencialment a llars a persones majors d’edat

La inseguretat i la neteja estan entre els “necessita millorar”

Les situació econòmica, marcada per la pujada de preus i la inflació, s’ha convertit el 2022 en la principal preocupació personal dels barcelonins, a un nivell que duplica el registrat l’any passat i retrotreu a nivells del 2014.

Així ho recull l’Enquesta de Serveis Municipals del 2022, basada en 6.000 entrevistes fetes presencialment a llars a persones majors de 18 anys realitzades entre el 17 de febrer i el 16 de maig del 2022, i que revela que el 13,8 % dels barcelonins responen que el problema que mes els inquieta són les dificultats econòmiques, la resposta més repetida.

El 2021, abans de la guerra d’Ucraïna i les seves derivades per a l’economia mundial, la situació econòmica solament era esmentada per un 7,2 % i s’havia mantingut per sota del 12 % des de feia vuit anys.

A la preocupació econòmica personal li segueix una derivada de la mateixa, l’atur, que van esmentar l’11,7 % dels enquestats, una desocupació que els anys anteriors havia ocupat el primer lloc.

Després de l’economia de la llar i l’atur, els barcelonins van respondre que la seva principal inquietud personal era la inseguretat (8,8 %), l’accés a l’habitatge (6,0 %), els equipaments i serveis (4,5 %), i la neteja (4 %).

Precisament la inseguretat i la neteja de la ciutat estan entre els “necessita millorar” de l’enquesta realitzada als veïns de Barcelona, que també valoren en la mateixa el seu grau de satisfacció sobre la gestió de l’ajuntament, els seus serveis i, en general, l’experiència de viure a la ciutat.

El tinent d’alcalde i regidor de Presidència, Pressupostos i Pla de Barris, Jordi Martí, que ha estat l’encarregat de presentar aquest divendres les dades, ha assenyalat que el consistori té una “satisfacció moderada” pels resultats obtinguts, que considera condicionats per la situació “d’incertesa” generalitzada. “Hem baixat algunes dècimes en assumptes com la seguretat o la neteja però havíem pujat molt en els últims anys i ara ha tornat a baixar com va passar el 2015 pel context de major dificultat (econòmica)”, ha explicat.

En concret, pel que fa a les preocupacions de la ciutadania sobre la seva ciutat, la inseguretat i la neteja encapçalen la llista de les problemàtiques i augmenten cadascuna cinc punts pel que fa a l’any passat amb un 19,1 % i un 12,4 % dels esments, respectivament.

En tercer lloc se situa la preocupació per l’accés a l’habitatge, (6,7 %) i li segueix la preocupació sobre la contaminació i el medi ambient, “especialment entre els joves”, han explicat.

Valorant l’aprovat

Martí, que ha subratllat que l’Ajuntament de Barcelona “torni a ser la més ben valorada de les administracions públiques”, ha conclòs: “en resum, aquest ajuntament i govern municipal i la pròpia ciutat aguanten molt bé un moment com el que estem vivint”. Així, tres quartes parts dels entrevistats van aprovar la gestió municipal i li van donar al govern de l’ajuntament un 5,7 de nota mitjana, la mateixa puntuació que el 2020.

En conjunt, la valoració dels serveis municipals sobrepassa l’aprovat i solament suspèn, com és habitual any rere any, l’aparcament, que obté un 4.

Aquest any destaca la recuperació de l’ús i de les valoracions de serveis com centres cívics, activitats culturals, festes populars i, sobretot, el transport públic, serveis molt afectats per la pandèmia de la Covid-19.

En el cas concret del metro i l’autobús, es manté la recuperació de la nota mitjana que ja es va donar el 2021 (7,3 per a cada servei, igual que per al tramvia). Pel que fa al mitjà de transport usat amb més freqüència per desplaçar-se pels veïns de Barcelona, el 66 % de les persones enquestades va afirmar que és el transport públic, el 21,5 % va esmentar el transport privat i un 12,4 % va dir que va caminant, una dada que ha augmentat després de la pandèmia.

Més estrangers

D’altra banda, respecte al perfil poblacional de Barcelona, les dades mostren un increment de la població estrangera o d’origen estranger, confirmant l’estructura de nacionalitat del padró municipal. El 21,7 % dels i les entrevistades tenen nacionalitat estrangera, la taxa més alta de tota la sèrie històrica de l’enquesta -que es realitza des de 1985- enfront d’un 78,2 % que té nacionalitat espanyola, adquirida en alguns casos recentment. Així mateix, el percentatge d’enquestats que ha viscut a Barcelona tota la seva vida és el més baix de la sèrie, empatat amb l’any passat, i representa el 38 % dels entrevistats (fa vint anys, en el 2000, eren el 55 %).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.