Serveis

mobilitat

transport públic

Rodalies ha registrat gairebé una incidència diària en un mes

La majoria, 26 de 38, han estat causades per avaries als trens, a la infraestructura o als sistemes de control

En dotze casos, el motiu són obres programades, atropellaments, tempestes o incendis

A un quart i mig d’onze del matí d’ahir, un tren de la línia R1 que uneix Molins de Rei amb Maçanet-Massanes pel Maresme es va avariar i va causar retards de fins a 30 minuts segons Renfe en la circulació entre la població gironina i la capital del Maresme, Mataró. Segons la companyia, l’avaria va afectar el servei de sis trens i la circulació no es va normalitzar fins a dos quarts d’una del migdia. És la darrera de les 26 incidències atribuïbles a fallades de combois o d’infraestructures que ha registrat la xarxa de Rodalies i regionals de Catalunya des de l’1 de setembre, el dia que entraven en servei els abonaments gratuïts, que estaran en vigor tot aquest 2022. Fins a 26 incidències en 33 dies, causades directament per avaries de trens, catenàries o sistemes de control. Si hi afegim els retards que han estat causats per obres de millora a la xarxa, per atropellaments de persones i per tempestes, arbres caiguts o incendis a tocar de les vies, el nombre d’afectacions puja fins a les 38, més d’una al dia de mitjana fins al 3 d’octubre.

Només set dies en pau

Dit d’una altra manera, dels últims 33 dies tan sols 7 (3, 4, 11, 17, 19 i 21 de setembre) han estat exempts d’impediments rellevants per a la mobilitat. Les incidències atribuïbles a l’estat dels trens, les catenàries o la resta de la infraestructura han tingut impactes diferents. Entre les de menys afectació, figura, per exemple, un tren regional de la línia R15 de Flix a Barcelona que va acumular 40 minuts de retard el 24 de setembre, així com un altre tren l’endemà a la mateixa línia, de Barcelona a Riba-roja i Casp, amb 30 minuts de retard. I, de nou a l’R15, el dia 28, un altre cas amb trasllats per carretera de Móra la Nova a Riba-roja.

La majoria de les avaries del material mòbil o la infraestructura, però, han afectat tots els trens d’una o més d’una línies. El mateix 1 de setembre, l’avaria d’un comboi al túnel d’Arc de Triomf afectava amb retards de 45 minuts les línies R1, R3 i R4.

El col·lapse més greu

La més greu va ser la falta de circulació de trens de totes les línies durant les primeres tres hores punta del matí, el dia 9, perquè no va funcionar a temps el sistema de telecomunicacions entre el centre de control de trànsit centralitzat (CTC) i els combois, que s’havia intentat actualitzar informàticament aquella matinada. Això volia dir 80.000 usuaris i 200 trens sense servei, de cop. Però també hi ha hagut afectacions simultànies importants en vuit línies, com la que el dia 16 de setembre provocava retards de més de quinze o trenta minuts a l’R2, l’R2 Sud, l’R4, l’R13, l’R14, l’R15, l’R16 i l’R17 per dues avaries a les instal·lacions.

Hi ha hagut tres incidències previstes per l’inici d’obres als corredors de la Sagrera de Barcelona, de Martorell a Castellbisbal i del Mediterrani, amb modificacions del servei en determinades línies i durant diversos dies o mesos –l’R2 Nord i l’R11 les viuran fins al desembre per l’obra de la Sagrera.

De les 38 incidències, dues s’han produït per atropellaments i una altra per l’emergència sanitària d’un passatger. Sis més han estat causades per tempestes que han provocat inundacions, soscavaments o caigudes d’arbres, i també ha calgut aturar la circulació en dos casos per incendis a tocar de les vies.

El Ministeri de Transports anunciava ahir que els usuaris ja han adquirit gairebé 500.000 abonaments gratuïts –1,5 milions a tot l’Estat– a la xarxa de Rodalies i regionals catalana en aquest primer mes de bonificacions als ciutadans per afrontar l’encariment del combustible i l’energia. Això suposa l’11,5% de la població activa catalana, segons el mateix ministeri. El 83,5% corresponen a títols de Rodalies, mentre que el 16,5%, als serveis de mitjana distància.

38
incidències
ha registrat la xarxa de l’1 de setembre fins ahir per causes pròpies o alienes.
500.000
abonaments gratuïts
ja han estat adquirits pels usuaris de Rodalies.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.