Política

Rufián recorda a Sánchez la repressió i rep el dard de Junts

El republicà l’insta a complir i encareix el sí als comptes

Nogueras equipara Sánchez i Aragonès per incomplidors

Amb un pròleg sorollós en què Vox va res­ca­ba­lar Felip VI entrant a l’hemi­ci­cle un minut tard per ven­jar la demora del pre­si­dent espa­nyol amb el rei en la des­fi­lada mili­tar de 12-O, el Congrés va viure ahir un stress test doble: sobre la relació de Pedro Sánchez amb la nova Gene­ra­li­tat ja mono­co­lor d’ERC i sobre la ferida que ha dei­xat entre ERC i Junts la fi de la coa­lició. Si bé el repu­blicà Gabriel Rufián va ele­var el to davant Sánchez amb un balanç de la repressió vigent i des­a­fi­ant-lo a com­plir les inver­si­ons i a exe­cu­tar-les si vol ser de fiar per nego­ciar els pres­su­pos­tos del 2023, Míriam Nogue­ras (Junts) va apro­fi­tar l’escletxa per dis­pa­rar el seu dard amb des­ti­na­tari doble. Nogue­ras va etzi­bar equi­pa­rant els pre­si­dents: “No són els únics que no com­plei­xen. Alguns també ens van dir que com­plien els acords i que «mai un nou tri­par­tit» i «mai l’Estat per davant de Cata­lu­nya», i han deci­dit donar esta­bi­li­tat a qui creu que exe­cu­tar el 16% del pres­su­post a Cata­lu­nya és sufi­ci­ent (...) El món el can­vien les per­so­nes valen­tes i que com­plei­xen les pro­me­ses. Ni vostè, senyor Sánchez, ni Ara­gonès can­vi­a­ran res.”

El pri­mer gran debat al Congrés després de l’adeu de Junts al govern va ofi­ci­a­lit­zar el xoc de no retorn entre ERC i Junts pel rol de l’inde­pen­den­tisme a Madrid. Rufián va ele­var el to –“no sabrem si seran els pres­su­pos­tos més soci­als de la història de la huma­ni­tat, ho diran per ter­cer any con­se­cu­tiu, sabem que seran els més mili­ta­ris­tes de la història”– i va fer l’audi­to­ria de la repressió vigent. “A Cata­lu­nya avui hi ha set per­so­nes encara exi­li­a­des i per­se­gui­des pel Suprem per un referèndum, 1.500 encau­sats pen­dents de multa o presó, 28 càrrecs a l’Audiència , nou líders polítics par­ci­al­ment indul­tats que no es poden pre­sen­tar a elec­ci­ons per un referèndum, 15 alcal­des con­dem­nats per haver obert un col·legi en un referèndum, 54 per­se­guits pel Tri­bu­nal de Comp­tes, 65 espi­ats amb Pega­sus. Cre­uen que així es pot nego­ciar res?” “Si vol avançar amb ERC és molt sen­zill i només ha de fer tres coses. Pri­mer: com­plir l’incom­plert. Segon: millo­rar el promès. I ter­cer: fomen­tar un clima de con­fiança, que la seva paraula val­gui”, va dir.

LES FRASES

Si vol avançar amb ERC és senzill: complir l’incomplert, millorar el promès i que la seva paraula valgui
Gabriel Rufián
portaveu d’erc al congrés
El món el canvien les persones valentes que compleixen. Ni Sánchez ni Aragonès canviaran res
Míriam Nogueras
portaveu de Junts al congrés


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.