Política

conflicte bèl·lic a l’est d’europa

El Museu d’Arts de Kherson denúncia el saqueig de milers d’obres pels russos

El material espoliat hauria estat traslladat al Museu Central de Tàurida en Simferòpol, en l’annexionada península de Crimea

El Museu d’Arts de Kherson ha denunciat aquest dimecres el robatori de milers d’obres per part de Rússia i confirma que els seus magatzems han quedat gairebé buits després de la retirada de les tropes russes d’aquesta ciutat del sud d’Ucraïna.

Larysa Zharkih, investigadora del Museu, explica que aquest posseïa una de les majors col·leccions d’art d’Ucraïna, incloses obres del pintor romàntic Iván Aivazovski i valuoses icones del segle XVII. En declaracions a Efe des d’Odessa, al sud d’Ucraïna, Zharkih explica que quan Kherson va ser ocupada pels russos el Museu estava en ple procés de restauració, amb les pintures retirades de les sales d’exposició i emmagatzemades. Durant gairebé cinc mesos el preocupat personal del Museu va mantenir l’esperança que, a causa del seu estat, l’edifici no atragués l’atenció de les tropes russes i dels seus aliats locals.

El passat 21 de maig, un grup d’homes armats vestits de civil van acudir al Museu i van oferir la seva ajuda per a transferir els fons a la península de Crimea o a Rússia per a garantir “millors condicions d’emmagatzematge”. No obstant això, el personal va replicar que les existències més valuoses havien estat evacuades abans de l’arribada de les tropes russes al març i que no coneixien el seu parador.

El Museu va “ser ocupat de manera oficial” el passat 19 de juliol, quan diversos policies emmascarats i agents dels serveis de seguretat russos van instaurar a la nova directora, Nataliia Desiatova, que va ordenar l’obertura de les caixes fortes. Al mateix temps, a la cerca d’un catàleg dels fons del Museu, els russos van registrar l’habitatge de l’empleat a càrrec, ja que totes les informacions digitals sobre aquest tema havien estat eliminades dels sistemes de la institució.

Entre el 31 d’octubre i el 3 de novembre, pocs dies abans de la retirada de les forces russes de Kherson, entre 30 i 40 individus, dels quals uns deu, segons el parer de la investigadora, eren probablement empleats dels museus de Crimea als quals es creu que han estat transferides part de les obres van buidar els fons.

“Aquesta gent donava recomanacions sobre com empaquetar les obres d’art i triava quines pintures s’emportaven”, ha agregat Zharkih, que ha afegit que malgrat aquestes instruccions el tractament de les delicades obres per part dels transportistes deixava molt a desitjar.

L’1 de novembre es van carregar tres camions i un autobús escolar, que van sortir de Kherson acompanyats d’individus armats vestits de civil, mentre els carrers entorn del Museu romanien tallats. L’endemà van sortir altres dos camions i el 3 de novembre les obres que quedaven van ser retirades en un autobús.

El personal del Museu es va assabentar el 4 de novembre que part dels fons havien anat a parar al Museu Central de Tàurida en Simferòpol, en l’annexionada península de Crimea, encara que no és clar si es tracta del seu destí definitiu.

Després de la retirada russa de Kherson la directora original del Museu, Alina Dotsenko, ha tornat per a catalogar les pèrdues, mentre que la policia ucraïnesa ja ha obert la corresponent recerca.

Una avaluació preliminar mostra que els russos es van emportar els objectes més valuosos, entre ells les obres dels segles XVII al XX, mentre que van deixar enrere pintures modernes i part de les quals es van realitzar en temps soviètics.

Segons estimacions del ministre de Cultura d’Ucraïna, Oleksandr Tkachenko, el 80% dels fons del Museu han estat robats, mentre que una altra col·lecció de gran valor cultural que es trobava en el Museu Etnogràfic de Kherson també ha estat saquejada pels russos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.