Opinió

La universitat secular

No tinc cap dubte que la universitat canviarà. Hem de considerar que la majoria de les persones són conservadores i que els costen els canvis, que no tothom es mou al mateix ritme. La universitat és diversa, i la innovació no és simètrica. Hi ha sectors que incorporen contínuament valor al procés formatiu, mentre que d’altres encara es basen en velles tècniques

Quan vaig començar la vida de pro­fes­sor, ja sen­tia dir que la uni­ver­si­tat, com el Vaticà, havia superat els can­vis i les vicis­si­tuds que li havia pre­sen­tat la història. Ara, davant d’alguns comen­ta­ris catas­tro­fis­tes, vol­dria fer una reflexió. El catas­tro­fisme no és nou. Fa uns quants anys, pot­ser vint-i-cinc, em deien que les uni­ver­si­tats cor­po­ra­ti­ves ocu­pa­rien el lloc de les uni­ver­si­tats tra­di­ci­o­nals i que les uni­ver­si­tats tra­di­ci­o­nals esta­ven con­dem­na­des a des­a­parèixer. Més tard, deien que els cur­sos en línia, els mas­sive open online course (MOOC), supo­sa­rien la fi de la uni­ver­si­tat tra­di­ci­o­nal.

Al llarg dels més de cin­quanta anys a la Uni­ver­si­tat de Bar­ce­lona, he vis­cut un gran nom­bre de can­vis. Hi havia la màquina d’escriure, el paper carbó, les fit­xes per­fo­ra­des, el regla de càlcul... qui se’n recorda?

Si fem una mica d’història, veu­rem que la pri­mera de les uni­ver­si­tats exis­tents que es va fun­dar va ser la Uni­ver­si­tat de Bolo­nya. Va ser l’any 1088. La Uni­ver­si­tat d’Oxford es va crear el 1096. L’era de la impremta va començar el 1452. Després de qua­tre-cents anys d’uni­ver­si­tat, l’admi­nis­tració del conei­xe­ment va can­viar radi­cal­ment i la uni­ver­si­tat va con­ti­nuar.

Fa molt poc va haver-hi can­vis pro­funds en la gestió del conei­xe­ment. Els pri­mers ordi­na­dors per­so­nals van aparèixer el 1975, Apple va entrar al mer­cat el 1977, i IBM, el 1981. Goo­gle no va aparèixer fins al 1998. El pri­mer cam­pus vir­tual del món va néixer a Cata­lu­nya el curs 1995/96, a la Uni­ver­si­tat Oberta de Cata­lu­nya, amb 200 alum­nes. La Uni­ver­si­tat de Ciència i Tec­no­lo­gia de Hong Kong (HKUST) fa molt poc va anun­ciar que ela­bo­rarà els pri­mers cam­pus vir­tu­als del món al meta­vers. Tenim AIS CHAN­NEL, la pla­ta­forma en línia líder mun­dial en edu­cació medi­co­quirúrgica, fun­dada pel doc­tor Anto­nio de Lacy, fins fa poc cap del Ser­vei de Cirur­gia Gas­troin­tes­ti­nal de l’Hos­pi­tal Clínic Bar­ce­lona, que ja no està al sis­tema públic. Som en un estat que jubila abans els met­ges i pro­fes­sors que els jut­ges.

La uni­ver­si­tat va superar amb èxit que la cul­tura arribés a molta gent a través del lli­bre. Aquest segle hem vist com la uni­ver­si­tat sobre­viu a la difusió del conei­xe­ment via inter­net. Pri­mer el lli­bre i després l’accés uni­ver­sal a la infor­mació en línia han estat incor­po­rats a la docència i a la recerca a la uni­ver­si­tat. Seria molt llarg des­criure les inno­va­ci­ons tec­nològiques que s’han introduït a les pràcti­ques uni­ver­sitàries. He sen­tit sovint que un estu­di­ant no tro­ba­ria gaire diferència entre una aula del segle XIII i les actu­als. Pot­ser no, però tam­poc no la tro­ba­ria entre el des­patx d’un metge de fa tres-cents anys i els d’ara. Ara bé, la rebo­tiga no té res a veure.

No podem ni ima­gi­nar fins on s’arri­barà amb la intel·ligència arti­fi­cial, la rea­li­tat vir­tual, la rea­li­tat aug­men­tada, la inter­net de les coses (IoT) i el meta­vers. L’evo­lució de les eines que tenim al nos­tre abast és molt ràpida. Pot­ser l’aula on el pro­fes­sor expli­carà com tre­ba­llar per apren­dre serà la mateixa, però després estu­di­ant i pro­fes­sor entra­ran en un món dife­rent. No tinc cap dubte que la uni­ver­si­tat can­viarà, com tam­poc no tenia cap dubte fa vint anys que havia de can­viar. Ho va fer, pot­ser no tant com voldríem, però ho va fer. Hem de con­si­de­rar que la majo­ria de les per­so­nes són con­ser­va­do­res i que els cos­ten els can­vis, que no tot­hom es mou al mateix ritme. La uni­ver­si­tat és diversa, i la inno­vació no és simètrica. Hi ha sec­tors que incor­po­ren contínua­ment valor al procés for­ma­tiu, men­tre que d’altres encara es basen en velles tècni­ques.

La millora contínua depèn dels recur­sos dis­po­ni­bles i del lide­ratge que fomenti el canvi. Cor­res­pon a la soci­e­tat apor­tar-li els recur­sos i a la uni­ver­si­tat dotar-se de l’equip que lideri el dia a dia amb la inno­vació contínua.

Els can­vis no només han de ser millo­res deri­va­des de més recur­sos con­su­mits inter­na­ment. Els can­vis han d’impreg­nar més la soci­e­tat. El canvi de para­digma neces­sari, impres­cin­di­ble en la soci­e­tat del conei­xe­ment, és pas­sar d’una uni­ver­si­tat que dona conei­xe­ment a qui va a dema­nar-li, a una uni­ver­si­tat que dis­tri­bu­eix conei­xe­ment a la soci­e­tat i que el rep tot­hom i no només qui n’hi demana.

Ara molts estu­di­ants fan tre­balls en empre­ses, i en alguns països hi ha car­re­res on una part es fa fora de la uni­ver­si­tat, a les empre­ses, i també tenim doc­to­rats inte­grats a la soci­e­tat: els doc­to­rats indus­tri­als, que fem bé de recor­dar, ara que fa deu anys que es van implan­tar.

La impremta

Johannes Gutenberg va inventar la impremta a mitjan segle XV.

Tot i que es diu que el primer llibre publicat va ser el Missal de Constança, l’any 1449 a Magúncia, oficialment l’era de la impremta comença el 1452, quan s’inicia la impressió de la Bíblia de 42 línies també coneguda com a Bíblia de Gutenberg.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.