Un joc per fer les mates divertides
Dos estudiants transformen un treball de carrera en una iniciativa empresarial
Eva Vela i Gabriel Alcaide són dos joves acabats de graduar en enginyeria de disseny industrial per l’Escola de Disseny Elisava que han convertit un treball de la carrera en una futura iniciativa empresarial.
A partir d’uns deures de l’assignatura de packaging en què se’ls demanava crear un joc que fos didàctic per a infants i que utilitzés segells en tinta s’han embarcat en un procés de desenvolupament de producte i de definició de negoci que es preveu reexit. Com explica Alcaide, Byodo va néixer per crear només l’embalatge d’un joc, tal com marcava el treball de l’assignatura, però es van capficar en la proposta lúdica i van començar a dissenyar un joc per ajudar a posar fi a la càrrega negativa que tenen les matemàtiques entre els infants.
I aquell treball de carrera no va morir un cop lliurat al professor, sinó que va anar agafant cada cop més volada. Un any després, quan Vela i Alcaide estudiaven tercer, van començar a desenvolupar plegats la segona part de Byodo. Per a l’assignatura de comunicació havien de simular que es presentaven a una plataforma de crowfunding per aconseguir finançament, i van recuperar la idea de Byodo també per a aquesta assignatura. La cosa tampoc va quedar allà, ja que van seguir desenvolupant el joc des del punt de vista del disseny del producte. I d’aquell procés d’aprenentatge van acabar generant la seva pròpia campanya a la plataforma Quickstarter
Byodo es va convertir, doncs, en el TFG (projecte de final de grau) de Vela i Alcaide. “Fins ara, tots els TFG que es feien eren en col·laboració amb una altra empresa, però ens van proposar un nou model de TFG que consisteix a crear el producte però també l’empresa que el portarà al mercat, i vam acceptar”, explica Vela. Així que, a més del joc, van seguir concretant tots els aspectes de la iniciativa empresarial. Alcaide es va centrar en el desenvolupament tècnic i creatiu de les peces i Vela en la resta i, alhora, van anar definint els beneficis educatius que aporta aquesta proposta lúdica.
Amb el TFG, van acabar el producte i en van analitzar el cost de producció i tot el pla d’empresa. Aleshores van decidir replantejar el model perquè fos més assumible, i aquest novembre passat van reprendre la iniciativa, van engegar la campanya de crowfunding, van crear tota la campanya de comunicació i es van llançar a l’aventura. “Ens hem endinsat en un món totalment desconegut i difícil, però crec que vam prendre la bona decisió de fer un producte de qualitat i amb tot molt pensat”, diu Eva Vela.
Els dos joves haurien pogut vendre la idea a una editorial i treure un rèdit del seu projecte universitari, però han decidit no desvincular-se’n i començar a definir una iniciativa empresarial que els permeti controlar l’arribada al mercat del joc.
Així que avui Byodo no és un únic joc, sinó un sistema, amb els elements del qual es poden crear diferents tipus de propostes. En aquest sentit, Byodo funciona de manera molt semblant a les cartes tradicionals; l’única diferència és que la mecànica principal del joc es basa en les operacions matemàtiques. Les peces permeten crear cadenes d’equacions manipulables a partir d’unes propostes.