Política

opinió

Educació i cohesió social a Europa

Sabem que l’educació és important en tots els àmbits, tant per al dia a dia de les persones com per trobar feina i situar-se dignament en la societat. Aprofitant que la UE ha designat l’any 2023 com a Any Europeu de les Competències, ens va semblar adient debatre, en la Jornada Europea que el Moviment Europeu fem cada any al Parlament de Catalunya, si l’educació és útil per a la cohesió social, la qual entenem com a bàsica per a l’estabilitat, la llibertat i el benestar de les persones. Així, Alba Vergés, vicepresidenta del Parlament, va manifestar que l’educació és clau per garantir que les transicions verda i digital siguin justes, garantint que ningú es quedi enrere.

És cabdal apoderar les persones amb les competències que necessiten per poder-se adaptar als canvis del mercat laboral, va dir. Manuel Szapiro, director de la representació de la Comissió Europea (CE) a Barcelona, va detallar les prioritats de l’Any Europeu de les Competències, destacant que cal aprofitar-les i crear les condicions per a una cultura d’aprenentatge permanent.

Seguidament, Xavier Prats va detallar les mancances de l’educació i els canvis que s’han de fer per adaptar-se al món canviat que tenim al davant i va sacsejar oferint nous camps per a l’educació.

Seguidament, una taula dedicada a Com formar els joves per al món de demà, en la qual varen intervenir Sònia Martínez, Lluís Feliu, Ismael Robles i Lluís Falgàs. Varen destacar que s’ha de millorar la comunicació entre les universitats i empreses, alhora que estimular l’emprenedoria i fer entendre que cal sortir més de la zona de confort i que cal dotar els joves d’eines perquè facin volar la imaginació i no tinguin por d’emprendre.

També es va destacar la necessitat d’una oferta pública suficient, la importància d’una orientació educativa i finançament i recursos per al sistema educatiu públic. I en la segona taula, dedicada a Què pot fer l’educació per la cohesió social?, hi varen participar Josep A. Planell, Rafael Ruiz de Gauna, Rosa M. Falgàs, Guillem López Casasnovas i Jordi Xuclà. Van exposar aspectes com ara que el lleure educatiu és on més desigualtats es generen en l’educació dels infants, que condicionen les seves oportunitats futures i vincles comunitaris. S’ha d’ajudar a travessar ponts, passant del desconeixement al saber, ajudar a aprendre allò que una persona desitja. El repte més gran és formar amb pensament crític, es va dir. La cloenda va anar a càrrec de Pilar Díaz, delegada per a Relacions Internacionals de la Diputació de Barcelona, i Meritxell Serret, consellera d’Acció Exterior i Unió Europea de la Generalitat de Catalunya.

Una jornada plena d’informació, debat i reflexió a l’entorn de la importància de l’educació, de les competències i la seva utilitat a favor de les persones i col·lectius.

A manera de conclusió, tal com es va exposar, la manca d’educació és un dels factors que determinen les desigualtats i la falta d’oportunitats, però alhora és a partir de l’educació que podem aconseguir una societat més justa i amb oportunitats per a tothom. Som-hi!



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.