Política

De puntetes per la B-40

Fernàndez evita dir-ne res al Parlament i se cenyeix “al que té partida pressupostària”

El PSC replica que n’hi ha als comptes de l’Estat, votats per ERC

Illa ja diu obertament que el vol “sencer” fins a Granollers

El con­se­ller de Ter­ri­tori, el repu­blicà i exal­calde de Saba­dell Juli Fernàndez, era cons­ci­ent que havia de mos­se­gar-se la llen­gua i va optar per pas­sar de pun­te­tes, sense donar-ne cap expli­cació, per l’acord asso­lit amb el PSC que inclou empas­sar-se el gri­pau d’haver de for­ma­lit­zar el con­veni de la ronda Nord entre Ter­rassa i Saba­dell (B-40 o Quart Cin­turó). En la pre­sen­tació del pres­su­post del depar­ta­ment, ahir a la tarda, no hi va fer referència fins al final de tot, en el que va ser la dar­rera frase que va cloure la comissió específica, però dei­xant clar que havia inten­tat cenyir-se “al que té par­tida pres­su­postària”.

El con­se­ller s’afer­rava a l’ambigüitat inter­pre­ta­tiva del docu­ment annex de les grans infra­es­truc­tu­res que havien acor­dat amb els soci­a­lis­tes per man­te­nir el silenci després d’anys en què ERC s’havia opo­sat acti­va­ment a aquesta auto­via. Va ser la dipu­tada de Junts Cris­tina Casol la pri­mera que s’hi va refe­rir, asse­gu­rant que vet­lla­rien perquè l’exe­cu­tiu no se n’oblidés, també del traspàs total de Roda­lies i de l’aero­port, men­tre que el soci­a­lista Jordi Ter­ra­des res­pec­tava ini­ci­al­ment el silenci que s’havia impo­sat Fernàndez. La inter­venció poste­rior de David Cid, dels comuns, en què dema­nava no escol­tar “el cant de sirena d’infra­es­truc­tu­res del segle pas­sat” i auto­con­tes­tant-se que hi havia “zero diners” per a la B-40, va fer sal­tar poste­ri­or­ment el soci­a­lista, que va posar en relleu que l’auto­via és de titu­la­ri­tat espa­nyola i que, en els pres­su­pos­tos gene­rals for­mu­lats pel PSOE i “Podem i els comuns”, hi consta una par­tida pres­su­postària –500.000 euros per al tram entre Ter­rassa i Cal­des– per al pro­jecte i “tots saben quins dipu­tats i dipu­ta­des hi van votar a favor a les Corts Gene­rals”. Un dard també per a ERC que tam­poc va immu­tar el con­se­ller. Pocs minuts després, el PSC, amb Sal­va­dor Illa al cap­da­vant, i acom­pa­nyat per l’alcal­dessa de Saba­dell, Marta Farrés; la can­di­data a Ter­rassa, Eva Can­dela, i l’alcalde de Cas­te­llar i pre­si­dent de Con­sell Comar­cal del Vallès Occi­den­tal, Ignasi Giménez, apro­fi­tava un acte con­junt a Cas­te­llar per rei­vin­di­car que havien acon­se­guit “impul­sar un pro­jecte essen­cial per al Vallès” i “clau per gene­rar pros­pe­ri­tat”. Illa, davant d’agents econòmics de la comarca, va anar més enllà i ober­ta­ment va asse­gu­rar que vol el Quart Cin­turó “sen­cer” fins a Gra­no­llers.

Dijous, en el ple, Ciu­ta­dans tor­narà a insis­tir en una moció perquè el govern doti de pres­su­post la infra­es­truc­tura, i els opo­si­tors al pro­jecte, units en la Cam­pa­nya Con­tra el Quart Cin­turó, que aplega prop de 300 enti­tats, pre­pa­ren una gran mani­fes­tació el dia 26 a Saba­dell com la que van pro­ta­go­nit­zar fa trenta anys. Hi haurà repre­sen­tació dels comuns, se n’espera de locals d’ERC i també de la CUP, que ahir, en la segona inter­venció a través de la dipu­tada Mont­ser­rat Vinyets, va dema­nar a Fernàndez si l’apar­tat d’estruc­tu­res viàries que havia plan­te­jat el Quart Cin­turó tenia la con­si­de­ració d’una “infra­es­truc­tura resi­li­ent”.

4,71% més de pres­su­post

Els grans números del depar­ta­ment que va expo­sar el con­se­ller repre­sen­ten un pres­su­post con­so­li­dat de 3.864 mili­ons d’euros, un 4,71% més que l’any pas­sat. La gran aposta és pel trans­port públic i la mobi­li­tat sos­te­ni­ble, que tindrà un incre­ment de l’11,1% res­pecte al 2022, amb una xifra que arriba als 2.665,7 mili­ons. De fet, aquesta par­tida repre­senta el 65,4% del pres­su­post i inclou l’ampli­ació de la T-Jove fins als 30 anys, el des­ple­ga­ment de la T-16 a tot Cata­lu­nya, la con­so­li­dació de l’incre­ment de freqüències als Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat (FGC) al Vallès, el con­tracte pro­grama amb FGC, la con­ge­lació de les tari­fes i el des­ple­ga­ment de la T-Mobi­li­tat, per poder superar el 2024 el model tari­fari de les coro­nes i apli­car preus per recor­re­guts i recurrència.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.