Educació

ANNA JUÀREZ VIÑOLAS

MESTRA I PEDAGOGA

“El canvi de sistema és una emergència”

“Qui no se senti capaç, hauria de plegar”

“Els tutors són clau, són una part essencial de l’èxit d’un centre”

“No hauria de ser normal haver de fer classes de suport”

Una gran implicació
Anna Juàrez ha viscut intensament l’educació. Va endarrerir la jubilació perquè es va il·lusionar amb la proposta que cada nen disposés d’un ordinador. Pensava que podria ajudar molt a personalitzar l’ensenyament. L’invent només va durar dos anys. Ha fet dues recerques, una de col·lectiva, que va culminar en una publicació, Com ensenyar a llegir a l’ESO. La lectura des d’una perspectiva interdisciplinària, i una d’individual, Acompanyament del professorat novell en la seva incorporació als centres educatius i en el seu procés de professionalització. Actualment, participa en iniciatives culturals a la ciutat d’Olot. Forma part del grup impulsor del festival de la llum i el foc Lluèrnia.

Anna Juàrez ha fet de mestra en tots els cursos d’educació infantil, primària i ESO. Ha estat directora de l’escola Llar, de l’escola Volcà Bisaroques i de l’institut Bosc de la Coma, a Olot, on ha desenvolupat tota l’activitat professional.

Vostè va ser una bona estudiant. Amb beca.
Cada any, quan arribava el paper de la renovació de la beca, a casa era una festa. Sense aquest suport econòmic, hauria hagut de deixar els estudis. Havia d’obtenir bons resultats per força, però és que m’agradava molt fer-ho i m’hi esforçava molt.
Qui s’hi esforça pot?
Això ho diem sovint als nens, però no és ben cert. A vegades l’esforç no és suficient i n’hem de ser ben conscients. Som diversos.
En l’exercici professional, què li ha aportat fer de mestra en totes les etapes educatives, infantil, primària i ESO?
M’estimulaven molt els canvis, pel que suposaven de diversificació de metodologies, de continguts i de maneres d’enfocar la feina.
Què la va motivar a ser directora?
Ser directora, o de l’equip directiu, tenia sentit perquè m’oferia la possibilitat d’incidir a millorar l’oferta educativa global del centre, la possibilitat de generar canvis positius en els equips educatius, d’introduir noves dinàmiques... Passa, però, que qui es presenta amb programes innovadors per remoure el centre, té assegurades les resistències per moltes bandes. I no tothom se sent amb ànims per afrontar-les. Jo vaig tenir equip i il·lusió cada vegada, i no va anar malament.
A l’ESO va exercir de professora de matemàtiques i quasi sempre de tutora d’un grup.
Sí, sempre m’ha semblat que la feina de tutora és clau, perquè permet crear un vincle molt diferent amb els alumnes. Ells volen sentir que tu te n’ocupes i que et preocupes per ells, et donen crèdit a l’hora d’orientar-los. És cert que no tens prou temps per realitzar-la, però és una tasca apassionant i molt gratificant.
I la relació amb les famílies?
L’interès dels pares és que el fill estigui bé a l’escola i a l’institut. Connectar amb les famílies és bàsic i és funció del tutor. Els tutors són una part essencial de l’èxit d’un centre i penso que és una de les tasques dels equips de direcció, crear un equip de tutors potent. I no és fàcil saber ajudar les famílies quan el fill o filla té dificultats.
Moltes famílies paguen classes de suport.
Arribem a considerar normal haver d’anar a classes de suport, quan no ho hauria de ser. El temps que passen els alumnes a l’escola hauria de ser suficient a primària; a secundària, hi podria haver una estona de treball individual extra, però penso que no hauria de ser una exercitació i repetició d’exercicis treballats a classe. Donar als deures a casa un pes important en l’aprenentatge genera encara més desigualtat, ja que hi ha entorns familiars que són més favorables que d’altres.
L’ESO és una etapa molt crucial. Molta gent considera que marcarà el futur acadèmic de l’alumnat. Hi ha qui pensa fins i tot que condicionarà el seu futur com a estudiant o la seva vida laboral.
Ho comparteixo. El millor professorat hauria de treballar a l’ESO. Professorat optimista, amb empenta, que cregui en la seva capacitat d’obtenir el màxim dels alumnes, amb molt bones habilitats comunicatives i relacionals, amb expectatives positives sobre les capacitats dels nois i noies, ja que tenen un efecte directe en la qualitat de l’ensenyament que rep l’alumnat.
I quan fallen algunes d’aquestes capacitats?
Ha de ser un professional responsable. I si s’adona que no pot, que no en sap, que les situacions el superen i li creen malestar, que no pot avançar professionalment, honestament crec que en aquest cas hauria de plegar.
Vostè va tenir una llicència d’estudis, un any sabàtic, per fer una recerca. Va fer una descoberta crucial.
La importància de poder dedicar un temps a pensar en el que fem. L’institut és una maquinària imparable que et porta a fer, a tornar a fer i a fer encara més, sense gaire reflexió sobre on et porta aquest fer. M’atreveixo a dir que no tenim temps justament perquè en perdem molt, sovint en reunions interminables en què volem matar animals grossos amb matamosques.
Quina seria la recepta?
Hauríem de saber ser més rigorosos, aturar-nos, no deixar que el dia a dia ens arrossegui i pensar en el que fem i en els resultats que obtenim. Llegir, estar més pendents dels resultats de les recerques, escoltar tota la gent que pensa sobre com ha de ser l’escola, que n’hi ha molta i que fa reflexions molt interessants.
De fet, vostè planteja la necessitat d’un canvi radical del sistema.
Hi ha estudis seriosos que diuen que el món serà diferent. No podem fer el mateix que fa trenta anys quan l’objectiu final haurà de ser un altre. Ens encallem en discussions sobre aspectes que no són el nus del problema. No porta enlloc parlar del nombre d’alumnes per classe, de si és útil la repetició de curs, de si les classes han de ser magistrals o participatives, de si els nivells acadèmics baixen o pugen o de deures sí o no. Necessitem mirades amb molta més perspectiva. Aquestes discussions petites ens fan perdre el temps, ens col·lapsen, i no porten enlloc!
Quins serien els grans temes?
Quina escola, quin institut, necessitem per a aquest nou món en constant transformació? El sociòleg Manuel Castells diu que el 90% dels continguts que es donen a l’ESO els alumnes no els faran servir en les activitats professionals futures. Això no ha de tenir una traducció en l’elaboració dels currículums? També diu que els alumnes d’ESO d’ara canviaran quatre vegades de professió al llarg de la seva vida laboral. Als instituts encara es pregunta als estudiants que voldran ser quan siguin grans! L’agrupament per edat cronològica, en cursos tancats, amb un professor per matèria, amb uns horaris rígids..., no ens porta enlloc. Necessitem molta més flexibilitat en general: d’horaris, d’agrupaments, en el paper del professorat..., i partir decididament dels interessos de l’alumnat.
Demana un canvi radical que em temo que trigarà molts anys...
Doncs a mi em sembla que aquest canvi és una emergència. La crisi del sistema educatiu que tothom pregona és una situació sostinguda de fa temps i podria anar a pitjor. Necessitem reflexió i acció per canviar. També valentia per afrontar-ho i torno a reclamar optimisme, en necessitem.
El Departament d’Educació no sap ajudar en aquest procés de canvi?
Per mi, el departament erra el tret, perquè focalitza la renovació en aspectes tècnics de detall i fa massa complexos tots els procediments. És fàcil que el professorat acabi posant aquesta feina al calaix dels “requisits burocràtics”. Em preocupa no saber qui pensa com ha de ser l’educació d’aquest país més enllà del conseller de torn.

Podeu llegir l’entrevista completa a: ja.cat/experiencia-per-si-servis



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.